Recension: Igelström, Emma; All in; 2012

All inDet är sportår här på bloggen och därför tänkte jag läsa lite av idrottsstjärnor. All in av Emma Igelström visade sig inte vara den bok jag trodde att det var. Det är egentligen mer av en självhjälpsbok än en bok om hennes idrottskarriär, men den fick duga.

Emma Igelström är en person som gått all in för allt hon tagit sig för, skola, idrott, jobb och familjeliv. Hon har pressat sig hårt och aldrig känt sig riktigt nöjd och lycklig. Inte ens när hon blivit världsmästare eller fick barn. Detta har fött ödesdigra konsekvenser för henne och hon missade OS i Aten 2004 för att hon hade för svåra ätstörningar. Efter det har hon även behandlats för alkoholism. Hon trodde att allt skulle bli bra när hon blev förälder, men det blev bara värre och en dag bestämde hon sig för att ta sitt liv. Hon överlevde lyckligtvis. Idag är hon lyckligare och hon har sin dotter varannan helg, inte för att hon är en dålig mamma utan för att hon gör det som hon och flickans far anser bäst för dottern.

All in är en bok om hur du tar dig ur dåliga mönster och hur du upptäcker att du är på väg åt fel håll. Men det är ingen bok som sitter inne på ett svar, utan du uppmanas att uppsöka psykologhjälp eller behandling. Det var det jag gillade med boken. Det jag tyckte mindre om var att det var uppbyggt som en självhjälpsbok, fastän det stod i inledningen att det inte skulle vara det. Det är punktlistor efter varje kapitel samt rader för egna anteckningar.

Jag förstår att hon redan berättat om sin historia i en annan bok och att detta är mer en bok om att ta sig ur sina problem och därför ska jag inte klaga på att jag inte fick mer information. Det var mer att boken inte alls var vad jag ville läsa just nu. Men lite fick jag med mig om hennes liv och karriär och det är förmodligen en viktig insikt för många att framgångar i sig inte kan hjälpa dig att må bättre. Om du inte kan njuta av dina medaljer kommer du inte att kunna göra det om de blir ännu fler heller.