Recension: Henry, Clara; Ja jag har mens, hurså?; 2015

Ja jag har mens. hurså?Clara Henry är ett YouTube-fenomen som har specialiserat sig på mens. Ja jag har mens, hurså? (Forum) är en hyllning till kvinnornas månatliga blödning. Jag är själv så urbota trött på att mens är äckligt och mensskydd måste lukta och tonårskillar fortsätter att reta jämnåriga flickor och vuxna karlar tycker att skämt som Har du mens eller? är roliga. Så jag såg mycket fram emot att läsa boken!

Jag hann dock inte läsa mer än ett par meningar så insåg jag att det skulle bli riktigt, riktigt plågsamt. Boken är skriven på ett, jag vad ska jag säga för att inte låta medelålders, språk för kids? Om du tittar på omslaget så kanske du får en liten hint. Jag klarade hur som helst inte av det. Höll på att ge upp helt, men tog mig tillslut igenom boken efter att ha läst korta stycken åt gången.

Clara Henry gör något otroligt viktigt. Hon skriver om mens och det förtryck som flickor och kvinnor fortfarande får utstå för att vi har mens. Hormonstinna fjortonåringar kan fortfarande storma in i ett klassrum och skrika: Vem har mensat på toa? utan att någon säger något och ingen reflekterar över att de måste ha grävt i soporna för att fått reda på det. Hon ger oss också en historisk genomgång och uppmärksammar hemska åkommor som endometrios som vården fortfarande inte tar på allvar. Inte bara en viktig bok således, utan alldeles nödvändigt skulle jag säga. Men jag klarar inte av att läsa något som så uppenbart ska vara roligt och inte är det (enligt mig helt subjektivt). Men jag antar att det är jag som är en gammal tant och att Henry har massa fans därute som bara älskar boken. Och i så fall har den nått sitt syfte och målgrupp.