Recension: Hawkins, Paula; Kvinnan på tåget; 2015

Kvinnan på tågetEn av förra årets stora bokhajpar är Kvinnan på tåget av Paula Hawkins (Massolit). Jag tyckte länge att den inte alls verkade passa mig. Rekommendationer från många olika håll både bokbloggare jag gillar och min faster, gjorde att jag gav den en chans!

Rachel är 34 år, frånskild, alkoholist och utan jobb. Varje dag åker hon med samma tåg in till London för att den hon bor hos inte ska misstänka att hon har fått sparken. En dag ser hon något hemskt, men hon kan inte riktigt minnas exakt vad. När hon ser nyheterna om Megans försvinnande vet hon att det har med det att göra. Megan är en kvinna som bor i ett hus som Rachel haft under uppsikt länge. Därför kan Rachel komma med vissa nödvändiga upplysningar till polisen, men hon kan inte knäcka gåtan så länge hon inte minns.

Det är en oerhört spännande och lite annorlunda thriller. Vi får, förutom Rachel, följa Megan och Rachels exmans nya fru Anna. Genom dessa tre växer historien fram och Megans försvinnande får en lösning. Jag tyckte att boken hade ett klart feministiskt drag eftersom ett viktigt tema är kontrollerande och dominerande män. Det handlar också mycket om otrohet och det är särskilt intressant eftersom vi får flera sidor av saken. Det är för övrigt träffande för hela boken, att den är just nyanserad. Därför är det inte så att du redan på sidan tre räknar ut vem som är skurken.

Kvinnan på tåget är en annorlunda deckare, men mycket bra. Jag tyckte om den och det var mer än bara en deckare.

Läs mer: Adlibris, Bokus, Hyllan, Feelgoodbiblioteket, Kulturbloggen, Bokhora, Dagens bok, DN, GP