Recension: Hansson, Karolina & Pahnke, Elina; Sexjournalen; 2015

SexjournalenIdag är det internationella kvinnodagen och då är det självklart att jag ska recensera en feministisk bok. Sexjournalen av Karolina Hansson och Elina Pahnke (red) är en ny bok som precis kommit ut på Leopard förlag och är en antologi med texter om unga tjejers lust och sexupplevelser.

Tjejerna i boken är kåta, vill ha mycket sex, ligger med kilar, ligger med tjejer, ligger med både tjejer och killar, ligger med både tjejer och killar samtidigt, onanerar massor, fantiserar om sex eller helt enkelt är asexuella. De har har alla det gemensamt att de har (eller inte har) sex helt på sina egna villkor. De har massor av sex och tackar nej till mer om de inte vill, struntar i killen som drar ut kondomen mitt under samlaget eller går själva ut och raggar upp någon när kåtheten faller på. Kort och gott handlar detta om tjejer som bejakar sin sexualitet, trots samhällets normer.

Det är synd och skam att den här boken fyller ett behov. Det är så hemskt att tjejer fortfarande kan ses som horor för att de haft många sexpartner, oftast inte fler än killar som hyllas för sina erövringar. Men med det sagt vill jag säga att jag är glad över att något har hänt sedan jag var tonåring och det är härligt att läsa om alla dessa tjejer som låter sig njuta av sex.

Min enda fundering är att de som längtar efter sex, men som måste vänta med sexdebuten för att de helt enkelt inte får till det är ganska så få i antologin. Jag tror att boken är bra för unga tjejer att läsa (och killar!), men den som ligger och onanerar på sitt tonårsrum i längtan efter att en kille ska besvara hennes kärlek kan nog få mer panik om hon inser att jämnåriga knullar som om det inte fanns någon morgondag. På det sättet är boken inte på något sätt heltäckande. Den vänder sig främst till de sexuellt aktiva, medan de som inte gjort sin sexdebut på gymnasiet inte kan vara försummande få.