Recension: Hand, Elizabeth; Generation loss; 2007

Generation lossÄr det någon bok som blivit otroligt hajpad i bokbloggosfären så är det Generation loss av Elizabeth Hand (Constant reader). Jag kanske valde fel tillfälle att läsa den, strax före förlossningen, så läsningen blev lite upphackad. Jag har i vilket fall läst ut den nu.

Cassandra Neary är en före detta berömd fotograf och numer en tablettmissbrukare som ingen vet vad hon gjort de senaste decennierna. Hon får ett uppdrag att skriva om en berömd fotograf som bor på en avlägsen ö utanför Maine. Fotografen är en enstöring och vill inte låta sig intervjuas och väl på ön börjar det hända mystiska saker, bland annat att en flicka som Cass träffat på ett motell hon övernattat på försvinner spårlöst.

Det är en så kallad hårdkokt deckare med en knarkande fotograf på dekis i huvudrollen. Egentligen visste jag att det inte skulle falla mig i smaken. Sedan blev ju inte boken bättre av att en förlossning kom i vägen och att jag därför la den på hyllan i två veckor. Jag var runt förlossningen inte heller alls sugen på den här typen av litteratur, men jag tror inte att det är hela förklaringen.

Det är klart att boken hade många kvaliteter. Den hade en spännande deckarhistoria, miljöerna var fantastiskt beskrivna och trots knarkandet så var huvudpersonen någon jag brydde mig om. Det var också intressant att se en kvinnlig hjältinna i en roll som ofta män har, pillernarkoman, självisk och otrevlig. Men tja, jag längtar inte direkt ihjäl mig efter fler böcker i serien om Cass Neary.

1. […] Andra som har skrivit om boken: Bokhora, Feministbiblioteket, Fiktiviteter, Litteraturkvalster. […]