Recension: Gustafsson, Louise & Thor, Sanny; När storken störtat; 2016

När storken störtatIdus förlag har gett ut en barnbok om hur barn blir till med fokus på IVF. Det är Louise Gustafsson som skrivit När storken störtat och Sanny Thor har tecknat. Jag välkomnar alla böcker som klan förklara för mina barn hur de blivit till! Boken har formatet barnbok för mindre barn och på Adlibris är åldersspannet 3-6 år.

Isa går i skolan och är ledsen över att alla kompisarna har syskon. Hemma har mamma och pappa något att berätta. Men först vill pappa förklara hur barn blir till, eller snarare inte blir till. Hur det är när storken har störtat. Sedan berättar de att Isa ska få ett syskon.

Det är en fin bok om IVF och den berättar på ett pedagogiskt sätt att det inte är så lätt för alla. Men den lider av ett problem som jag har märkt med flera liknande böcker. Den är för lång. Det blir för faktaspäckat och det är svårt att läsa den i ett svep och bibehålla uppmärksamheten. Dessutom är texten snarare för 6-7-åringar än för exempelvis min fyraåring. Isa vet hur barn blir till, det vet nog få fyraåringar. Sedan blir pappan i boken generad när han pratar vilket bara är logiskt för en som vet vad sex är. Metaforen med storken är också lite konstig för den som aldrig hört om att den kommer med bebisar, och det har väl knappast dagens barn?

Min son älskar böcker om hur han blev till och jag kommer förmodligen få läsa denna om och om igen. Jag hoppas bara att han nästa gång har fler frågor angående IVF snarare om varför det är en fågel med i boken. Sedan gillar jag såklart inte den stereotypa färgsättningen på omslaget. Synd på annars fina bilder i boken, där både ljusa och mörka får plats (även om huvudpersonen är blond och blåögd).