Recension: Grennvall, Åsa; Deras ryggar luktade så gott; 2014

Deras ryggar luktade så gottÅsa Grennvalls seriealbum Deras ryggar luktade så gott är en uppgörelse med en kvinnas traumatiska barndom. Utåt sett har ingen skadats och familjen är en helt vanlig familj, men för Jenny var uppväxten allt annat än idyllisk.

Känslomässig försummelse är ett trauma som kan drabba människor som inte fått tillräckligt med närhet från sina föräldrar. Om detta handlar Deras ryggar luktade så gott. Bokens titel syftar på de nätter när Jenny smög upp och la sig mellan sina föräldrar och tankade närhet. På dagtid fick hon aldrig några kramar och ingen av hennes föräldrar tog sig tid att prata med henne. Henne pappa lämnade rummet när det blev jobbigt och mamman blev ledsen och behövde tröstas när Jenny skrek ut sin tonårsångest. Det kanske värsta i vuxen ålder var att hon fått veta mamman valt att leva tillsammans med man som förgripit sig på Jenny i tonåren, en händelse som föräldrarna inte ens hjälpt henne att komma igenom.

Det är en fruktansvärd bok och jag utgår ifrån att det är självupplevt. Som mamma bara jag skriker mig igenom texten och de fantastiska bilderna som verkligen illustrerar den ångest som Jenny känner. Boken är otroligt gripande, sorglig och tänkvärd. Efter att jag läst den sprang jag in till sonen och kramade honom länge.

En  sak jag funderade över var vad som hände med hennes bror. Han beskrivs ganska lik sina föräldrar, men annars sägs inte mycket om honom. Jag lade märke till att en sekvens ur en annan av hennes böcker, Sjunde våningen, fanns med även i denna. Det var delen där hon hade destruktiva förhållanden och där det sista slutade med att hon fick nog när mannen bet henne och sedan spottade ut hennes hud. Jag minns att någon hjälpte henne att flytta från mannen och att det var en närstående person. Om böckerna är självbiografiska så kanske det finns en ledtråd där. Var det inte hennes bror som kom och hämtade henne? Eller är det bara jag som fabulerar? Det kanske inte allt är viktigt och det kan ju vara påhittade detaljer, men eftersom hon refererade till samma händelse så hängde jag upp mig på det. Får se till att hitta en bok så jag kan titta efter. Brodern kan ju rimligtvis inte heller må så bra idag.