Recension: Glavan, Polona; Hansel and Gretel och Actually; 2008

Angels beneath the surfaceJag har läst noveller ur den amerikanska novellsamlingen Angels beneath the surface som innehåller noveller av samtida slovenska författare. Jag har läst de kvinnliga författarna och recenserar de novellerna.

Polona Glavan är den yngsta författaren i samlingen, född 1974. Hennes noveller Hansel and Gretel och Actually berör olika känsliga ämnen. I Hansel and Gretel är det en flicka som pratar och som blivit sexuellt utnyttjad av sin bror, men hon älskar honom och tycker det är fruktansvärt när deras aktiviteter upptäcks och han hamnar i fängelse. Den andra är betydligt mindre dramatiskt och handlar om kommunikationsproblem i en relation.

Jag berördes mycket av Hansel and Gretel för att den riktigt skakade om mina föreställningar om hur barn kan uppfatta övergrepp. Men trots att barn ”tycker om” det så försvarar det ju inte förövaren. Det var intressant att läsa den novellen efter Geographical positions eftersom den också tar upp temat. Naturligtvis är sex med barn alltid ett övergrepp men det författaren visar är ju att barnet kan uppfatta det positivt. Det är viktigt med terapi och inte tystnad efteråt. Barnet i novellen möts bara av tystnad och tvingas vara ensam med sina tankar. Novellen Actually berörde mig inte lika mycket, men var en trevlig ögonblicksbild från en vardag i ett dysfunktionellt förhållande.