Recension: Gatu, Anja & Borgenlöv, Maria; Rött kort, Therese!; 2015

Rött kort, Therese!Olika förlag har gett ut ett antal böcker med kända fotbollsspelare som huvudpersoner. Rött kort, Therese! är inspirerad av Therese Sjögrans uppväxt. Anja Gatu har skrivit texten och Maria Borgenlöv har illustrerat.

Therese älskar att träna och att spela, men när seriespelet ska dra igång och hon för första gången ska spela en match så blir hon så nervös att kroppen inte lyder henne. Hon får efter det börja sina matcher på bänken. Det passar henne bättre och hon klarar av att spela när det har gått ett tag. Hon är en av de bästa på planen, men hennes nyfikenhet på att prova allt ger henne tillslut rött kort.

Det är lätt att böcker om fotboll blir en berättelse om ett seriespel där det tillslut slutar med att laget huvudpersonen spelar i vinner. Det upplägget har inte Rött kort, Therese!. Den handlar mer om en personlig utveckling som spelare i unga år och hur man ska tacka nervositet. Boken är inspirerad av Sjögrans uppväxt, med andra ord handlar den inte om hennes liv egentligen (mer än att storyn förmodligen är hämtad från hennes minnen). Det betyder att författaren har kunnat mixtra med olika etniciteter och könsblandade lag. Det är positivt tyckte jag och jag föll särskilt för det könsblandade laget eftersom det inte hör till vanligheterna att läsa om det. Det har varit en het fråga för mig när jag var engagerad i idrottspolitik. Om barn får träna tillsammans över könsgränserna öppnas möjligheterna för flickor att utöva flera sporter betydligt!

Den här och de andra böckerna om fotbollsstjärnorna passar mycket bra för dem som precis börjat läsa själva. För att se vilka andra böcker jag har läst i den här serien klicka på taggen Olikas fotbolsserie nedan.