Recension: Gatu, Anja & Källström, Maria; Passa bollen ropar Kosse; 2014

Passa bollen ropar KosseOlika förlag har gett ut ett par böcker om fotboll som är inspirerade av riktiga fotbollsstjärnors barndom. Passa bollen ropar Kosse, handlar om Kosovare Asllani och personlighet och några detaljer stämmer med verkligheten, medan själva storyn är uppdiktad. Boken är skriven av Anja Gatu och illustrerad av Maria Källström.

Kosse älskar att spela fotboll, men hennes bröder låter henne inte vara med och träna. Hon försöker med kompisen Emma, men hon är inte så förtjust i att stå i mål. En dag när de spelar möter de några elaka tjejer som är mycket bra på fotboll och blir förnedrade av dem. När skolan börjar visar det sig att de ska spela en turnering där de måste möta tjejerna. De övar varje dag efter skolan och Emma blir bättre på bättre på att stå i mål. Hon vågar slänga sig efter bollen efter att de har övat sig i snön. Efter att både Kosse och Emma har briljerat i cupen vinner deras klass och lyckan är oändlig.

Det är en enkelt story som har den intrig som en sportbok för barn bör ha. Elaka duktiga tjejer som är taskiga och sedan vinna över dem, det är nog många sporttokiga barns dröm. Jag tyckte mycket om boken och hoppas att Hugo skulle vilja läsa den när han blir äldre, eller snarare hoppas jag nog på att det skrivs fler böcker och att de är mer aktuella för honom när han blir äldre. Det är viktigt att flickor (och även pojkar!) får ha fotbollsidoler som inte är män och om det finns böcker om idolerna så kommer de definitivt att läsa dem. Win win med andra ord.

En annan sak som jag gillade skarpt är att Kosse är bra, riktigt bra, och hon får vara det. Visserligen vill gympaläraren att hon ska hålla igen lite för de andras skull, men det gör hon inte. Barnet som läser vet ju också facit – hon blev en landslagsspelare. Mycket bra Olika och jag ska nu kasta mig över nästa bok, Hund på plan, bok nummer två om Charlotte Rohlin.