Recension: Farah, Nuruddin; Dolda i det fullt synliga; 2014

Dolda i det fullt synligaNuruddin Farah är en man från Somalia som idag lever i exil i Kapstaden. Han skriver böcker om kvinnor och kvinnlig frigörelse i Dolda i det fullt synliga tar upp teman som sekularisering och homosexualitet i olika afrikanska länder. Boken är utgiven på svenska på Modernista och det är månadens bok i min feministiska bokcirkel.

Bella bor i Italien, men åker till Kenya efter att hennes bror blivit mördad i en terrorattack. Brodern Aar är FN-tjänsteman och bor i Nairobi, men arbetar i Mogadishu. Aar och Bella är halvsomalier, halvitalienare. Bella och brodern hade en mycket fin relation och Bella är därför beredd att släppa allt för att åka till Nairobi och ta hand om sina brorsbarn. Barnens mor lämnade familjen utan ett ord när barnen var små för att leva med en kvinna i Indien. När boken börjar får Bella hjälpa paret ekonomiskt för att ta sig ur ett ugandiskt fängelse. De har åkt fast för sodomi och Bella betalar för att de ska släppas, inte för att hon gillar Valerie, utan för att hon vill att barnen ska få återförenas med sin mamma. Det visar sig att Valerie vill ha vårdnaden om sina barn och det blir ett drama i det lilla som rör familjekonstellationer, svek och lojalitet.

Dolda i det fullt synliga är en medryckande bok och oerhört spännande även om föremålet för spänningen är ett familjedrama. Det är inte storyn, utan personerna, som är den största bärande ingrediensen. Bella är den ansvarstagande personen som brottas med en inre konservatism, men själv lever med flyktiga älskare som enda familj. Valerie är den ansvarslösa som inte klarar av att känna tacksamhet men som kämpar för att få vara lesbisk i länder där sådant inte alltid accepteras. Gunilla är den kompetenta svenskan med det stora hjärtat som förlorat sin älskare. Barnen Salif och Dahaba är två förnuftiga tonringar som vi leva vidare sitt liv i Nairobi som sörjer sin underbara far och slits mellan att förlåta eller inte förlåta sin mor.

Det är ett drama i det lilla och det är fantastiskt bra gjort! Jag tycker särskilt om att det inte är svart eller vitt. Även om den numer homosexuella mamman som förlupit familjen är otroligt otrevlig och ansvarslös, skildras homosexualitet som något som borde vara helt accepterat överallt. Bella, som står för förnuft och öppenhet, kämpar mot sina fördomar och det finns saker hos henne som jag som liberal läsare får jobba med. Jag älskar Bella, men hon är långt ifrån perfekt. Det finns också en fin moderskärlek från Valeries sida som gör att det inte går att avsky henne rakt av. Vårdnadstvisten mellan Bella och Valerie står i centrum, men den är egentligen inte spännande, men boken är spännande ändå. Det är en feministisk roman och jag tycker det är extra spännande att den här boken är skriven av en man.