Recension: Englund Hjalmarsson, Helena & Guldbrand, Karin; Flickan i röret; 2014

Flickan i röretBarn blir inte alltid till på samma sätt och därför har Helena Englund Hjalmarsson och Karin Guldbrand gett ut barnboken Flickan i röret (Prodicta). Den är för 4-9 år och ger föräldrar till IVF-barn svaret på frågan ”hur blev jag till?”. Solveig Hellmark har illustrerat.

I äggstocken finns många ägg som slår kullerbyttor och har det allmänt mysigt. Men Äggett vill mera, hen vill se världen utanför och kanske till och med befruktas som det ryktas om kan ske utanför äggstocken. En dag far hen ut genom en vattenrutschkana, men inget av det hen trodde skulle hända hände. Hen sugs in i ett rör och landar i en glasburk. Där träffar hen Spermien och de leker tillsammans. Det är så roligt att Spermien tillslut fastnar i Äggett. När de minst anar det är de tillbaka i livmodern och då har de tillsammans blivit Sofia.

Jag har bläddrat i den här boken flera gånger i Sophiahemmets väntrum. Jag som själv har ett IVF-barn och ungefär hundra gånger (känns det som) försökt att ge honom ett syskon på samma väg, tackar för den här boken. Det finns fler böcker som ger alternativa svar på frågan om hur man blivit till, men det här är den första jag läser som enbart handlar om IVF. Boken behandlar bara själva skeendet kring befruktningen och har inte med något om längtan innan och varför man valde just det sättet att få ett barn på.

Stort plus för sagoformen och sättet att förklara befruktningen, men litet minus för att föräldrarnas känslor inte var med och kanske en förklaring till varför IVF var enda möjligheten. Jag inser att jag vill ha en bok som är komplett, men jag kanske helt enkelt får nöja mig med att det finns böcker som tar upp en del av problemet. Flickan i röret förklarar i vilket fall för min son precis hur han blev till.

UPPDATERAT

Efter att ha läst den här boken många, många gånger för min son inser jag att den är på tok för lång. Den hade tjänat på att beskäras. Många saker förklaras lite väl omständigt, med lite väl mpnga ord.