Recension: Ekman, Ellen; Lilla Berlin – So last year; 2014

Lilla Berlin - So last yearJag är så hopplöst efter att jag inte hade upptäckt Ellen Ekmans briljanta serie Lilla Berlin innan jag fick lyssna på henne på ett event på Norstedts i veckan.

Lilla Berlin – So last year är en samling seriestrippar som under förra året varit publicerade i tidningen Metro. Den handlar om ett hipstergäng någonstans i Sverige. Det är ganska många karaktärer och de har gemensamt att de gärna vill vara hippa och alternativa.

Jag blev faktiskt helt såld på det här. Som boendes nästan på Söder (Hammarby Sjöstad) så har jag flera hipsterns runtomkring mig dagligen. Det är roligt att driva med det, men det blir också många gånger allvarligt eftersom flera av karaktärerna har bra värderingar och får lov att trycka idioter som har hemska åsikter. Serien är bra och feministisk och jag tycker att det är roligt att Ellen Ekman bara är en i raden av många bra kvinnliga serietecknare som kommit fram de senaste åren.

Om du, som jag, inte läser Metro, kan du följa Ellen Ekman på Facebook eller Instagram.

Mitt ex fick jag mycket vackert signerat:

bild (98)

Läs mer: Adlibris, Bokus, Metro

1. GP hade en artikel om hipsterkulturen i början av året som var väldigt intressant läsning (tror det var i en söndagsbilaga). Den tog dels upp vad en hipster är (och vikten av att en riktig hipster aldrig erkänner att hen är en) men även hipsterns betydelse för samhällsutvecklingen med tanke på att de tar till sig nya idéer, produkter och tjänster väldigt snabbt (helst innan fenomenet existerar…), samt att livsstilen åtminstone på senare tid har präglats av ett tänk kring miljö och hållbar utveckling. De gör det miljövänliga hippt helt enkelt (om än kanske inte alltid med en helhetssyn).

Slutligen har jag för mig att Ellen Ekman inspireras av Malmöhipstern. Enligt GP är det skillnad på kulturen i de olika storstäderna. Men det är väl sådant som bara den insatta noterar.

1. Ja, hon berättade att det ursprungligen utspelade sig i Malmö, men att hon gjorde den mer Sverigevänlig genom att hitta på en stad, Lilla Berlin. Det finns en fantastisk fotoserie om hipsters som jag inte hittar nu, men där är allt från att spela gitarr med hjälp av ipad och iphone till att ta selfie med en 1800-talskamera.