Recension: Dahle, Gro & Dahle Nyhus, Kaia; Kriget; 2013

KrigetPå bokbloggarminglet på bokmässan fick jag tag på ett ex av Gro Dahles (text) och Kaia Dahle Nyhus (bild) bok Kriget. Den är utgiven på Daidalos förlag och är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris i barn- och ungdomsklassen 2014.

Inga har hört att det finns krig i världen, men hon bor i ett tryggt land. Hon har en bra tillvaro ända tills den dagen då kriget flyttar in i hennes hus. Mamma gråter och stänger in sig på toaletten och pappa skriker utanför. Tillslut går pappa ut genom dörren för att aldrig komma tillbaka. Då får Inga ta sina småbröder och åka mellan mamma och pappa en gång i veckan och leva sina liv som flyktingar i kappsäckar. Så länge mamma och pappa inte pratar med varandra är det krig och ingen annan verkar förstå det. Men en dag kommer freden och då kan Inga bli lycklig igen.

Boken är poetiskt skriven och innehåller många krigsmetaforer som krig, fred, flyktingar och ödeläggelse. Dahle Nyhus bilder är fantastiska och matchar väl texten. Det är en känslomässigt tung bok, både i ord och bild, men också ljus det allra sista. Den är skriven för ca 9-12-åringar och jag tror att den kan fungera som stöd för många som råkar ut för skilsmässa i familjen. Om man bortser från själva intrigen så är det också en bok om att må dåligt, ta på sig skulden för saker som man egentligen inte rår över samt sluta sig och inte tala om sina problem. Här har förmodligen alla tonåringar något att känna igen sig i.

Det är en mycket fin och känslosam bok och det är inte svårt att förstå att den är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris.