Recension: Cooper, Sarah; 100 tricks to appear smart in meetings; 2016

100 tricks to appear smart in meetingsFörr ett tag sedan recenserade jag komikern Sarah Coopers bok om hur du gör karriär utan att trampa män på tårna. Nu ska jag skriva om hennes första bok, 100 tricks to appear smart in meetings. Det hade kanske varit bättre att läsa denna först, men nu blev det inte så.

100 tricks to appear smart in meetings handlar föga förvånande om möten. På många arbetsplatser drunknar man i till synes meningslösa möten. Jag är lyckligt lottad över att inte vara på en sådan arbetsplats just nu, men har stor erfarenhet av det. Alla som suttit i ett möte med människor som bara verkar sitta på mötet för mötets skull kommer att känna igen sig väl i den här boken. Den är skriven som en självhjälpsbok om hur du klarar att verka smart utan att ens anstränga sig, emn är en bok om att känna igen sig i andra. Om du inte själv gör som någon nedan, vill säga.

HUr man verkar smart på möten

Här har du nio tips på hur du verkar smart på möten och i andra jobbsammanhang. Den första bilden tycker jag symboliserar alla dem som ska ställa frågor utstuderat för att verka smarta och som ingen egentligen kan säga något om. De som alltid verkar anteckna känner väl alla igen, samt dem som lämnar rummet för att ta ett viktigt samtal. Jag älskar också tipset om att säga ”vi” fast man själv inte har något med saken att göra.

Viktigpellen som fortsätter titta in i sin skärm har jag mött många gånger och det är ju inte en riktig konferens om en föredragshållare in ber någon annan sköta slidesen! De tre nedersta rutorna handlar om kickoffer och andra träffar för att mingla med sina kollegor. Jag har jobbat på ett arbetsplats där den tjoande inspiratören jobbade och skrattade gott åt honom här. Sedan har vi två tips på att säga totalt klyschiga och meningslösa saker för att verka spännande. Som en bonus har jag också sagt skål på ungerska, men det var på en fest och på uppmaning om att säga skål på andra språk. Jag hoppas inte att jag skulle säga det som en kul grej för en kollega, men gör jag det så säg att jag är pinsam!

Det var många skratt och igenkänningar i den här boken och jag förstår att författaren har blivit besatt av möten och hur vi agerar för att låtsas vara sådant i inte är.  Det är roligt, rappt och inte utan skämskudde och sekundärskam. Jag tänker tillbaka på ett jobb jag haft där vi hade stående möten som tog upp i princip en hel dag i veckan och jag önskar faktiskt att jag haft den här boken till hands då. Många kollegor hade kunna avslöjas med sina tricks!