Recension: Collins, Merle; Angel; 1987

AngelJag ska läsa ett verk från ett för mig nytt land i månaden 2018. I februari blev det Grenada. Marle Collins bor och verkar i England, men är uppvuxen i Grenada, som ligger i Karibien för den som inte har stor koll på geografin. Angel handlar om Grenadas historia fram till självständigheten och invasionen av USA 1983.

Angel är en ung kvinna som kommer från fattiga förhållanden i Grenada, men hon är smart och får möjlighet att läsa vidare. Till sina föräldrars förfäran blir hon på universitetet indragen i politiken och kämpar för ett socialistiskt Grenada. Den politiska stämningen vill att Grenada ska söka samarbete med Kuba och Sovjetunionen istället för USA. Det handlar både om unga människors dröm om en bättre värld och ett bättre land och äldre människors drömmar om en bra framtid för sina barn.

Det var en mycket intressant bok för mig som inte alls kunde något om Grenadas historia. Här fick jag en gedigen historielektion och parallellt med att läsa Wikipedia har jag nu full koll på Grenadas närhistoria. Boken är dock litet rörig. Den innehåller många dialoger och de flesta på den lokala dialekten på Grenada. När jag läst i runda slängar 20 sidor som i princip bara innehållit dialog kände jag att det skulle bli långa 350 sidor. Det blev lite bättre och jag fick stundvis in ett bra flyt i läsandet, men så kom det långa avsnitt när jag kände mig lost igen. Handlingen och temat i boken vägde upp för röran och den fina historien om den självständiga och smarta tjejen Angel var klart läsvärd.

Ni som läser joden runt borde definitivt välja den här från Grenada. Det är böcker som Angel som gör det värt att göra en sådan utmaning.