Recension: Chin, Staceyanne; The other side of Paradise; 2009

The other side of ParadiseJag påbörjade boken som skulle bli Jamaica i min Jorden runt-utmaning redan i april, men orkade inte läsa ut den. The other side of Paradise av Staceyanne Chin var helt enkelt för tråkig. Men sedan tog jag mig samma och tänka att nu skulle den läsas ut till varje pris. Efter ett antal misslyckanden sträckläste jag tillslut ut den.

Staceyanne är född och uppvuxen på Jamaica och hon överges efter födseln av sin mor. Henne mormor tar hand om henne och hennes bror, men i takt med att mormodern blir äldre utelämnas de till olika släktingar. En dag skiljs de åt. Staceyanne hamnar hos en släkting med många barn och brodern hos sin pappa. De hamnar på var sin sida av Paradise, Staceyanne i den fattigare delen och brodern i den rikare. Saceyannes pappa är också rik, men vill inte erkänna att han är far till henne. När det är dags att börja high school väljer han dock att betala för hennes utbildning. Satceyanne har blivit slagen, hon har blivit orättvist behandlad och nästna våldtagen, men inte för en sekund har hon tagit det. Hon har alltid slagits tillbaka. Den tuffa attityden och hennes skarpa hjärna kom att ta henne långt i livet. Ända till USA, där hon lever som öppet homosexuell idag.

Som jag skrev i inledningen så var boken vansinnigt seg i början. Första tredjedelen var rent ut sagt jättetråkig. Boken bygger mycket på dialoger och de skrivs på dialekt och det är riktigt kämpigt i början. Men sen växer hon upp och blir tonåring och då är det betydligt mer action. Det kanske bara är jag, för jag har insett på senare tid att berättelser om barn ur ett barnperspektiv tycker jag inte är speciellt kul. Tonårslivet och tiden som ungvuxen var betydligt mer intressant.

Det som gjorde att boken inte var mentalt jobbig var att Staceyanne aldrig lät sig kuvas. Lite som Katitzi vägrar hon finna sig i orättvisor. När hon blir sexuellt trakasserad av en styvbror och ingen tror henne, struntar hon i det, men glömmer det aldrig. Hon vågar också be sin far om pengar och även sin brors far, och tack vare dem kan hon läsa vidare och komma upp ur fattigdomen.

Det var en mycket bra och intressant bok när jag väl var i rätt stämning och tagit mig förbi barnaåren.