Recension: Child, Vivian; City of arches; 2004

City of archesSka jag läsa en bok från alla världens länder så måste jag läsa en och annan tämligen meningslös bok. City of Arches av Vivian Child är nog en sådan bok. Det är en berättelse om byggnader och människor i Kingstown, huvudstad i S:t Vincent och Grenadinerna.

Det finns inte så mycket på nätet att hitta om Vivan Child, men vad jag förstår så lever hon idag och är tämligen gammal. Boken är en mängd skisser som hon själv gjort av hus och byggnader i Kingstown under det senaste århundradet och berättelser kring dem. Hon har beskrivit hur de har förstörts av naturkatastrofer och bränder och vilka som bott i husen. Hennes syfte är att berätta för kommande generationer om sin stad för att kulturen ska leva vidare. Boken har ett förord av landets president, Ralph E Gonzales, och han är i skrivandets stund fortfarande president (enligt Wikipedia).

Det här är inte en feministisk bok, det ska erkännas, och kanske tänjer jag på gränserna lite för mycket om jag tar med den här i mitt bibliotek. Men det udda landet och att den är skriven och illustrerad av en kvinna gjorde att jag inte kunde låta bli. Ska du resa till S:t Vincent och Grenadinerna rekommenderar jag dig att läsa den, annars vet jag inte om då får ut så mycket av den.

Jo, du kan ockåsp njuta av de fina skisserna i boken, som författaren själv har gjort. Här är regeringsbyggnaden i Kingstown:

Skiss av regeringsbyggnaden i Kingstown, S:t Vincent och Grenadinerna

Läs mer: Adlibris, Bokus (den finns alltså att köpa!)

1. Det är faktiskt ett land jag besökt. Mycket vacker övärld men byggnaderna minns jag dåligt :-))

1. Ah, jag är imponerad! Jag googlade lite hur det såg ut, men jag tror att mycket av det som beskrivs i boken inte finns mer.