Recension: Chevalier, Tracy; Flicka med pärlörhänge; 1999

Flicka med pärlörhängeJag tog med mig en hög med blandade olästa böcker på semestern till Grand Canaria och Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier var en av dem. Den handlar om flickan i konstnären Johannes Vermeers tavla med samma namn.

Griet lever på 1600-talet i Holland och hon kommer från en familj som hamnat på obestånd och måste därför ta anställning som tjänsteflicka. Hon hamnar i konstnären Johannes Vermeers familj. Konstnären tycker mycket om henne och försöker lära henne allt om målning, medan hans fru inte alls gillar henne. Hon får en bundsförvant i konstnärens svärmor som gör att hon kan jobba kvar trots att frun märker att hon åsidosätter sina sysslor. Anledningen till att hon gör det är för att konstnären kräver mer av hennes tid i ateljén. En dag säger han att han vill måla av henne och det bidrar till stora spänningar i familjen. Allt bäddar för en dramatisk upplösning. Parallellt med arbetet i konstnärsfamiljen lär Griet känna slaktarsonen Pieter som faller handlöst för henne. Men vill hon verkligen gifta sig med honom? Han skulle onekligen erbjuda henne ett bättre liv, men är kärleken tillräckligt stark? Är det inte så att Griet kanske är mer förälskad i någon annan?

Det var en fin bok om en flicka vars öde jag antar att vi inte vet speciellt mycket. Det är en skönlitterär bok och ska inte ses som sanning, ska tilläggas. Den är lite sockersöt och tillrättalagd, men jag tyckte ändå om den. Den ger en röst åt en flicka från en tid då det bara var männens gärningar som räknades.

Flicka med pärlörhänge

Flicka med pärlörhänge av Johannes Vermeer ca 1665.