Recension: Berger, Karima; Blod Röd Oskuld; 2010

Frankrike berättarInom ramen för min EU-läsning ville jag passa på att läsa noveller ur Tranans samling Frankrike berättar: där vi står nu. Jag har valt ut dem jag tyckte platsade bäst i Feministbiblioteket och recenserar dem en och en.

Karima Berger är föd och uppvuxen i Algeriet och hennes novell Blod Röd Oskuld handlar om att leva som muslim i Frankrike. Huvudpersonen lever i en hederskultur och är oerhört oskuldsfull. Hon är mycket medveten om vad hon får och inte får göra och anpassar sig efter omvärldens krav samtidigt som hon är orolig för att göra fel.

Det var en gripande kort novell om herdekultur i ett land där du är i minoritet. Det handlade också om övergrepp och manlig hybris. Det var många kopplingar till myter och talesätt som jag inte hört talas om. Jag gillade det sådär lite lagom.

Läs mer: Adlibris, Bokus