Recension: Bennett, Alan; The lady in the van; 2015 (1989)

The lady in the vanAlan Bennett är man, men hans berättelse om en hemlös kvinna är ett fantastiskt vackert kvinnoporträtt och jag vill därför recensera The lady in the van här. Jag fick tips om att köpa den av en svensk Londonbo under mitt senaste besök där. Mitt ex är signerat! Alan Bennett är en mycket berömd författare från Storbritannien.

I slutet av 60-talet parkerar en hemlös kvinna sin van på Alan Bennetts gata. Hon är mycket envis och säregen och efter att de flyttat hennes van flera gånger ställer hon den slutligen på Alan Bennetts tomt någon gång 1974. Han låter henne bo kvar och hon blir en del av hans liv fast de lever sina liv parallellt. Hon i sin van och han i sitt hus. Hennes avsikt var att stanna i tre veckor, men hon stannade i 15 år. Det är en intelligent kvinna och hon har stort intresse för litteratur och politik. Under ett val hade hon en Tories-affisch i sitt bilfönster (som bara Alan Bennett kunde se).

Det är en kort bok som bygger på författarens egna dagboksanteckningar och hans sett att se på den egendomliga gamla damen är riktigt rörande. Han accepterar att hon ockuperar hans mark och bor där och ställer egna krav. Det gulligaste var nästan när han försökte att få henne att inte lägga en filt över taket på bilen (hon tyckte det var jobbigt att höra regndroppar mot taket) med motivering att det blir äckligt i längden. När han nästa dag såg filten på taket såg han också ett konstigt vitt pulver. För att undvika att den skulle bli äcklig hade hon dränkt den i tvättmedel. Sådana små roliga anekdoter är boken full av.

Boken har blivit film med Maggie Smith i huvudrollen och jag vill verkligen se den! Se den fantastiska trailern nedan.