Recension: Barassa; Teta – a story of a young girl; 2010

Teta - a story of a young girlNär turen kom till Rwanda på min jorden runt-resa i litteraturen var det först ganska svårt. Sedan dök jag på Barassa i något sammanhang och bestämde mig för att läsa Teta – a story of a young girl. Den handlar om en kvinna som inte riktigt blir nöjd med livets lott. Barassa är född 1987 i Rwandas huvudstad Kigali.

Teta, eller Monica som hon egentligen heter, är yngst av flera syskon och dessutom den enda flickan. Hon är bortskämd och hon är den enda av syskonen som föräldrarna får något för när hon gifter sig, enligt deras sed. Hon blir störtkär och föräldrarna går med på att de gifter sig, trots att mannen inte är rik. Men när flera av familjens kor dör, känner sig fadern tvingad att lova bort dottern till den rika Boniface. Teta får ett bra liv rent ekonomiskt, men hon blir aldrig lycklig. En dag är måttet rågat i det kärlekslösa äktenskapet och hon flyr tillbaka till sin hemstad med sina barn och hemhjälp.

Det är svårt att beskriva handlingen i den här boken eftersom den trots sina knappa hundra sidor, spänner sig över många år. Dessutom kändes det lite som att boken bytte fokus hela tiden. Först tänkte jag att det skulle handla om en kvinna som längtar efter som stora kärlek, sedan om livet med en muslimsk man, efter det om hiv och sedan om folkmordet på tutsier. Barassa gör ett svep över den Rwandiska historien genom flickan och sedan kvinnan Teta, men det går aldrig på djupet. Jag blir aldrig berörd, även om det händer riktigt många jobbiga saker (det säger ju sig själv när ni läser bokens olika teman).

Slutligen tycker jag att omslagets glättiga stil och stereotypa illustrationer inte alls passar in på bokens allvarliga berättelse.