Recension: Ang, Li; Slaktarens hustru; 1983

The butchers wifeLi Ang är en taiwanesisk feminist och hennes bok Slaktarens hustru är en feministisk bok. Hon skriver i sitt förord att det feministiska i det här fallet mynnar ut i allmänmänskliga saker såsom svält och död.

Lin Shi förlorar sin far när hon är barn och hennes farbror kastar ut henne och hennes mor ur huset och låter dem mer eller mindre svälta. När modern faller för en soldat som mot lite ris våldtar henne, tar farbrodern in Lin Shi i huset igen och kör iväg modern. Lin Shi gifter han bort till en slaktare och hon får reda på genom skvaller att modern tagit sitt liv. Det är skvallret som sedan ska vara ens stor del av Lin Shis egen undergång. Hon misshandlas och våldtas av sin make och grannarna är hela tiden på makens sida. För ingen man kan väl vara nöjd med en kvinna som skriker när hon har sex? Sanningen är den att slaktaren tänder på att göra sin fru illa. En dag står inte Lin Shi ut längre och dödar sin make med hans egen slaktkniv. Att döda sin make betyder att man har en älskare. Något annat är helt otänkbart.

Li Ang skriver i förordet att hon ville skriva om dessa vidriga traditioner och synsätt att kvinnor som mördar sina män gör det för att de har en älskare. Hon ville belysa det beroende som de lever under och hur det hindrar dem från att kunna leva värdiga liv. Det är ingen tvekan om att detta är ett feministiskt verk. Den är tidig, från 1983, och jag tror att Li Ang influerats av den andra feministiska vågen på 70-talet.  Temat i Slaktarens hustru är oerhört viktigt och boken är mycket lätt att ta till sig. Den är bara lite väl hemsk så att i alla fall jag behövde en viss distans för att klara av att läsa den.

Slaktarens hustru är det enda verk av Li Ang som finns på svenska, men tittar på på den engelska WIkipediasidan så har hon varit oerhört produktiv och senaste boken kom 2014. Jag hade gärna läst mer av henne.

2 kommentarer

1. Låter som en intressant bok med både kvinnors situation och insyn i en annan kultur – sånt gillar jag! Kanske kan bli ett bibliotekslån i sommar.

1. Jag kan verkligen rekommendera den även om den nu har många år på nacken!