Recension: Alnebratt, Kerstin & Rönnblom, Malin; Feminism som byråkrati; 2016

Feminism som byråkratiVad hände med lagen om jämställdhetsintegrering som kom 1994? Detta reder forskarna Kerstin Alnebratt och Malin Rönnblom ut i Feminism som byråkrati som kommit ut i år på Leopard förlag.

Lagen om jämställdhetsintegrering innebär att all politik ska genomsyras av jämställdhet. Detta la den borgerliga regering en proposition på 1994. Initiativtagare var dåvarande jämställdhetsministern Bengt Westerberg. Sedan dess har det gått över 20 år, men jämställdhetsintegrering är fortfarande inte genomfört i byråkratin. Författarna går igenom jämställdhetspolitiken genom åren, vilka personer som varit engagerade och försöker analysera varför man inte genomfört något som alla verkar vara för. De går också igenom de jämställdhetspolitiska målen och försöker bena ut vad de egentligen syftar till.

Det är en intressant bok om hur jämställdhetspolitik skapas och genomförs (eller inte genomförs). Författarna visar hur mycket som ska till för att de ambitiösa ambitionerna ska bli verklighet. Och tyvärr visar det sig att mycket hänger på engagerade personer och att mycket faktiskt inte genomförs.

Den här typen av böcker är viktiga för att belysa vad som händer med de beslut som fattas, i synnerhet inom jämställdhetspolitiken som kanske är lite mer komplex än andra politikområden. Boken är dock mycket akademiskt skriven och passar inte någon som inte är van vid att läsa den typen av litteratur. Författarna är något politiskt färgade, vilket de är öppna med. De skriver att de är feminister och det kändes bra att de kunde stå för det samtidigt som de är forskare.