Recension: Adichie, Chimamanda Ngozi; Det där som nästan kväver dig; 2009

Det där som nästan kväver digChimamanda Ngozi Adichies novellsamling Det där som nästan kväver dig har jag haft oläst lite för länge och jag blev glad när jag av en slump fann den bland återlämnat på bibblan.

Novellerna är skrivna ur olika kvinnors synvinkel och det handlar om kvinnor i Nigeria och sådana som av en eller annan anledning har utvandrat till USA. Hon tar upp många viktiga problem såsom rasism, männens rätt att behandla sin kvinna hur som helst och utanförskapet i ett nytt land. Kritik mot kolonialismen finns också där, men är som mest tydlig och uttalad i den sista novellen, Den hårdnackade historikern. Jag hade flera favoriter, men Imitationer och Äktenskapsarrangörerna är två bra berättelser om nigerianska kvinnor i USA där kulturkrockar och dåligt äktenskap står i centrum. En privat angelägenhet är kanske den mest gripande om en ung kvinna som lyckas undgå att bli dödad i ett upplopp och finner en vänskap i en kvinna med annan religion. Sedan finns det också otroligt sorgliga noveller där kvinnor förlorar sina barn. De klarade jag nästan inte av att läsa.

Den här boken var så otroligt bra att jag inte kan låta bli att dra paralleller till nobelpristagaren Alice Munro. Det känns som att unga Chimamanda Ngozi Adichie har framtiden för sig och jag skulle bli mycket förvånad om hon under min livstid inte fick nobelpriset i litteratur.

1 ping

1. […] som skrivit om boken: Feministbiblioteket, Bokhora, Tina […]