Premiären av Sofi Oksanens Utrensing på Stadsteatern

Igår kväll gick jag på pjäsen Utrensning på Stadsteatern. Det var roligt att se den och det var kul att få gå på premiären. Jag tyckte att berättelsen passade bra i pjäsform (det var från början ett teaterstycke och blev sedan en bok). Jag som läst boken hängde mer med i handlingen än mina vänner som inte gjort det, men vi uppskattade föreställningen alla tre. Den var hemsk på många sätt och man ska ha klart för sig att det inte är en feel-good-pjäs.

Här är två bilder som får illustrera föreställningen:

Jag har bestämt mig för att recensera teaterstycken här på Feministbiblioteket och Utresning får bli den första. Skillnaden från när jag recenserar böcker blir att jag anger vilken uppsättning det är, eftersom det naturligtvis är av stor betydelse. Alla teaterföreställningar kommer gå in under Lyrik och Drama och de markeras med en * framför länken i biblioteket. Samma teaterstycke skulle kunna komma att recenseras flera gånger om jag skulle se olika uppsättningar av samma pjäs, men det ligger just nu långt i framtiden. Först ska jag se till att gå och se feministisk teater. Jag har fått mersmak!

Läs mer: Aftonbladet, Expressen, SvD, Kulturbloggen, Stadsteatern