Pârvulescu, Ioana; Livet börjar på fredag; 2009

Livet börjar på fredagI september ska jag besöka Bok- och biblioteksmässan för första gången sedan jag blev bokbloggare. Rumänien är årets tema och därför vill jag såklart läsa rumänsk litteratur. Ioana Pârvulescus roman Livet börjar på en fredag, om människor i 1800-talets Bukarest, var kanske inte den mest feministiska jag kunde hitta, men jag bestämde mig efterhand för att ändå recensera den. Pârvulescu är litteraturprofessor och skriver om i vardagslivet i Rumänien på 1800-talet. Jag tycker att det är intressant med historiska romaner om vardagsliv som beskriver hur människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet levde och tänkte. Dessutom har Pârvulescu fokuserat mycket på små detaljer och när det kommer till kvinnorna så handlar det om utseendefixering och det relativt instängda livet. Detta får räcka som kriterium för att platsa i Feministbiblioteket.

En man från idag vaknar upp i Bukarest i slutet på årets 1897. Han klär sig konstigt och kan inte föra sig. Vi får följa honom och vi får lära känna Bukarestbor som lever där på slutet av 1800-talet. Det är vardagliga saker som att folk går till jobbet och folk läser tidningen. Det är också en bok om framtiden och tankar kring nya saker såsom att Iulias pappa som är läkare tycker att röntgen är bra och att Iulia får höra att korsetter är omodernt.

Det märks att författaren älskar den tidsperiod hon skriver om, men kärleken till miljön och karaktärerna är inte tillräckligt för att skriva en bra roman. Jag tyckte att det var lite svårt hänga med och missade jag en liten detalj så var det många saker jag inte förstod någonting av. Det var roligt att läsa boken och lära känna Bukarest historia, men jag är ganska glad att jag nu kan ta mig an en annan bok.

Läs mer: Adlibris, Bokus, 2244, SvD, Dagens bok, Bokmania