På begäran: Vad är en feministisk bok?

Jag har uppdaterat texten under introduktion för att göra det lite tydligare vad jag menar med feminsitisk litteratur och vilka böcker som platsar och varför. Jag hoppas att det nu blir lite tydligare:

Vad är en feministisk bok? För att en bok ska komma med i mitt bibliotek krävs det att jag har gjort en subjektiv bedömning att jag tycker att den platsar. Min definition är att boken ska vara feministisk, kvinnohistorisk eller på annat sätt vara viktig för kvinnor. Fortfarande är det öppet för tolkningar och för att göra det lite tydligare kan jag ge några exempel: Romaner som är kvinnohistoriska eller där huvudpersonen är feminist eller reflekterar över ojämställdhet platsar, medan det inte räcker att bara ha en kvinna i huvudrollen. Böcker där författaren är feminist har jag lättare att ta med, likaså då jag vet att författaren har för avsikt att skriva en genusmedveten roman. Biografier över kända och framgångsrika kvinnor platsar oftast, även om deras gärningar inte alltid är feministiska. Här görs dock en avvägning och jag motiverar alltid varför jag tar med dem som inte är helt självklara.

Under kategorin övrigt kommer böcker in som är av feministiskt intresse, men som ändå inte helt platsar. Jag kallar detta för att de får vara med på ett hörn, men inte får en plats i biblioteket. Det kan handla om böcker som andra rekommenderat, men som jag av någon anledning ändå inte tycker passar (oftast därför att författaren inte på något sätt skulle kunna anklagas för att vara feminist). Det kan också finnas andra skäl till varför jag vill att boken ska få vara med på ett hörn. Här finns kanske störst utrymme till debatt!