Orgie i par på Kulturkollo

Två

Idag är det orgie i par på Kulturkollo och vi uppmanas att berätta om par i olika kulturella sammanhang. Här kommer mitt bidrag, med överkurs såklart 🙂

litteratur

Märta och Henrik Tikkanen är ett intressant par. Jag har läst om deras äktenskap i romanform, biografi och som lyrik. Jag har läst båda sidor. Henrik var en knöl, men han bidrog också till fantastisk litteratur och gav Märta något att skriva fantastiskt om.

musik

Jag måste ju bara svara Per och Marie från Roxette efter att jag precis lät ut Kärleken till livet, boken där Marie Fredriksson berättar om livet, karriären och sjukdomen. (Recension kommer!)

film

Jess och Jules från Skruva den som Beckham blir visserligen kära i samma kille, men det är på fotbollsplanen som de är oslagbara. Underbar feelgoodfilm med feministiskt tema och fantastiska karaktärer.

teater/opera

Papageno och Papagena från Trollflöjten av Mozart var det första jag kom att tänka på.  Sången de sjunger tillsammans är ett av mina starkaste minnen fån den operan när jag såg den i Wien för massor av år sedan.

sport

Anna Dahlberg (numer Olsson) och Lina Andersson vann de första svenska skidguldet på damsidan sedan Toini Gustafsson på 60-talet. I den nya grenen sprint slog de till i OS i Turin 2006 och jag glömmer det aldrig!

Hoppa till kommentarformuläret

1. Härligt att få påminnas om fina par. Jess och Jules tänkte jag också på. Fin film!

• Hanna10 november, 2015 kl. 09:03
      • Svara

Mycket fin film! Roligt att vi tänkte i samma banor 🙂

2. Per och Marie är ett bra musikpar. Jess och Jules är underbara i sin vänskap och frigörelse.

• Hanna15 november, 2015 kl. 06:00
      • Svara