Nyström, Anna mfl (red); Konstfeminism; 2005

KonstfeminismBoken Konstfeminism får bli startskottet för en ny genre här på Feministbiblioteket, nämligen kultur. Jag är mycket intresserad av konst, men har aldrig pluggat konstvetenskap eller liknande (även om det var nära min första termin på universitetet), så det är på tiden att jag börjar se olika kulturformer ur ett feministsikt perspektiv.

Konstfeminism är inte bara en bok, utan även en utställning (och jag kan inte för mitt liv förstå varför jag aldrig besökte den i Stockholm, alternativt förstår jag inte hur jag skulle kunna glömt utställningen om jag nu var där). Boken innehåller olika kapitel av konstvetare och konstnärer och den är rikligt illustrerad med verk och installationer.  Spannet i boken är från 70-talet och framåt och det handlar inte bara om förklaringar om vad bilderna står för, utan är även en politisk reflektion om kvinnors underordning. Mycket av den marxistiska analys som bland annat Grupp 8 gjorde finns där bland författarna. Dock ska det tilläggas att många liberala feminister och deras verk och gärningar nämns och analyseras.

När jag läste boken så förstod jag hur mycket mer spännande konst blir om man har läst om den. Jag tycker inte att man måste vara påläst när man besöker ett konstmuseum, för alla upplevelser av konst har ett värde i sig. Men denna bok gav mig en större inblick i feministisk konst och en ökad förståelse för de verk som presenterades i boken och jag är glad över att ha tagit mig ha läst den. Om du inte orkar ta dig igenom texten, så är boken helt klart värd att bara bläddra i och titta på bilderna!