Nyfiken gul – ett inlägg i påskens tecken

Gula böcker

Glad påsk alla kära läsare! Än så länge är det inte en så glad påsk för mig som ligger hemma i förkylning. Dessutom har mitt älskade öronbarn återigen fått problem (han har rör) och är också hemma. Lilla har fått ökad snorproduktion och för en gångs skull ser det ut som att pappan är den enda som inte lider. Dessutom är det svinkallt ute.

Men här kommer i vilket fall ett glatt påskinlägg! Kulturkollos tema den här veckan är nyfiken gul och eftersom är svårt att hitta böcker som utspelar sig på påsken så jag tipsar istället om tre gula böcker.

Tre gula böcker

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie: En fantastisk bok om två kvinnor och kriget i Biafra.

Den gula tapeten av Charlotte Gilman Perkins: En krypande obehaglig feministisk novell om en kvinnas instängdhet.

Den gula väskan av Lygia Bojunga Nunes: En fin barnbok med magisk realism av en ALMA-pristagare från Brasilien.

Tre snabba om påsken från Kulturkollo

långfredagslugn eller påskaftonsfest: Det blir aldrig lugnt med barn och jag satsar därför på trevlig påskaftonskväll med god mat och vin. Så mycket fest är det väl inte, men ändå.

dragé-ägg eller mandelägg: Inga dragé-ägg för mig! Finns några nya ägg med både choklad och lakrits i. De var goda!

påskhare eller påskkärring: Vi har alltid klätt ut oss i vår familj, men vi får se i år.Hugo har pratat om påskharen som gömmer ägg så vi kanske gör det också.

picka ägg eller rulla ägg: Jag vet inte ens vad som åsyftas här 🙂 Äggröra är annars min specialitet! Och jag börjar få kläm på pocherade ägg. Friterade pocherade ägg är en delikatess i det här hemmet.

påskmust eller påsköl: Must är ingen favorit hos mig! Inte påsköl heller. Men gärna en ljus lager eller en burk pepsi max.

Min läslista inför påsken

Walters dotter av Lidia Jorges: Portugisiska är nästa månads språk och det passar utmärkt eftersom vi åker till Portugal i början på maj. Det här är en portugisisk bok jag missade när jag EU-läste.

Mother’s Beloved: Stories from Laos av Outhine Bounyavong. Om jag lyckas få ut den från stadsbiblioteket dit jag jag fjärrlånat den så ska jag läsa den här som Tusen tunnor rekommenderat i jorden runt-läsningen. Men det är ett mysterium, den är inte lånad med mitt lånekort (fast det är jag som gjort det) alltså hittades den inte när min man försökte låna den idag med mitt kort. Nytt försök imorgon, bibblan ringde och sa att den fanns.

Vater Mutter Stasi av Angela Marquardt: Jag läser på tyska igen! Och boken är relativt lättläst. En socialdemokratisk politiker från forna DDR berättar om hur hon blev Stasi-medarbetare.

Hoppa till kommentarformuläret

1. Fin samling med gula böcker! Jag har inte så många gula böcker själv, men En halv gul sol finns i hyllan och den är ju verkligen en favorit!

1. Jag hade faktiskt fler! Det var många fler än jag trodde.

2. Det där med lakrits i mandeläggen förstår jag mig helt enkelt inte på 😀

1. Lakrits och choklad som är så gott 😉

3. Jättefina gula böcker!