Nya böcker till det fysiska feministbiblioteket

En härligt bokpaket har kommit på posten. De feministiska böcker det innehöll var:

Carol Dyhouse – Glamour: En bok om feminism, mode och smink genom historien. Boken är ny och kom ut i år och den finns ännu inte på svenska. Jag hittade den av en slump när jag sökte på feminism på Adlibris och det ska bli mycket spännande att läsa den!

Yvonne Hirdman – Den röda grevinnan: En bok om Hirdmans egen mor som var en levde ett ringflackande liv och som lyckades komma undan både Hitler och Stalin innan hon tillslut hamnade i Sverige. Hirdman skriver själv på baksidan: Det är en kvinnas historia – och Europas.

Anna Nyström – Konstfeminism: Här kommer en bok som kommer att få en egen genre, nämligen konst. Jag har länge varit intresserad av konst och fann även denna bok av en slump på Alibris. När jag var i USA hittade jag en bok som heter The power of feminism in art och den har jag länge önskat mig (jag ska ta och beställa den på Amazon snarast) och tillsammans får de vara startskottet till konstens intåg i feministbiblioteket. Kanske är det någon som har mer bra tips på böcker i denna genre?

Katarina Wennstam – Dödergök: Jag har gillat hennes andra böcker så det kändes naturligt att läsa denna också. Deckare har en särskild plats i mitt hjärta och när man hittar feministiska deckare så kastar jag mig oftast över dem.

Det finns med andra ord mycket för mig att läsa och jag återkommer så snart de är lästa med recensioner.