Ms Blogs topp hundra feministiska böcker del 3

Då har Ms Blog kommit med ytterligare 20 böcker i sin listas över århundradets fackböcker. Inte mycket jag har läst här heller, eller rättare sagt: mycket jag har kvar att läsa!

50-41 (klicka på länken för att få utförligare beskrivning av böckerna)
50. Bell Hooks – Communion: The Female Search for Love
49. INCITE! Women of Color Against Violence – The Color of Violence: The Incite! Anthology
48. Shulamith Firestone  – The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution
47. Joanna Russ – How to Suppress Women’s Writing
46. Vandana Shiva – Staying Alive: Women, Ecology and Development
45. Alison Bechdel – Fun Home: A Family Tragicomic
44. Michelle Goldberg – The Means of Reproduction: Sex, Power, and the Future of the World
43. Katha Pollitt – Learning to Drive: And Other Life Stories
42. Adrienne Rich- Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution
41. Audre Lorde – Zami: A New Spelling of My Name

Inget jag läst eller hört talas om här. Jag har läst ett utdrag ur en bok av Adrienne Rich, men mer än så är det inte. På min inhandlingslista/önskelista inför jul skriver jag upp boken om kvinnors skrivande (47) och Shulamith Firestones bok (46).

40-31 (klicka på länken för att få utförligare beskrivning av böckerna)
40. Patricia Hill Collins – Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of
Empowerment
39. Susie Orbach – Fat Is a Feminist Issue
38. Sara Marcus –  Girls to the Front: The True Story of the Riot Grrrl Revolution
37. Mary Pipher – Reviving Ophelia: Saving the Selves of Adolescent Girls
36. Kate Bornstein – Gender Outlaw: On Men, Women and the Rest of Us
35. Angela Y. Davis – Women, Race & Class
34. Gloria Steinem – Outrageous Acts and Everyday Rebellions
33. Andi Zeisler – Feminism and Pop Culture
32. Nicholas D. Kristof and Sheryl WuDunn – Half the Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide
31. Judith Butler – Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity

Jag håller på att läsa Genustrubbel av Judith Butler (31), men för att vara helt ärlig är den väldigt tråkig så jag har hållit på att läsa den i flera år nu. Dags att slutföra projektet, helt klart! Jag vill också läsa mer om Black feminism (40) och feminismen och popkulturen (33).