Mitt feministiska litteratur- och kulturår 2015

Mitt feministiska litteratur- och kulturår 2015 var ett betydligt bättre år än det offentliga. Personligt var 2015 året då jag både fick missfall och blev gravid på nytt och både fick enorma bakslag i jobbletande och fick nytt jobb. Politiskt var det ett kaosår, inte bara offentligt utan också i mitt egna politiska medvetna. Skitår på många sätt med stängda gränser och människor som behöver komma hit och personligen kände jag att jag inte längre skulle rösta på samma parti som jag alltid gjort. Men på ett personligt plan blev det bättre ju längre året led. Nytt jobb och ny graviditet var det viktigaste.

Januari

EU:s medlemsstater i form av en blomrabatt i Riga 2009

Litteraturmässigt började året med att jag drev upp ambitionerna i EU-utmaningen. Jag bestämde mig för att göra en gedigen genomgång av europeisk litteratur och läste i flera fall många böcker från samma land.

På det privata planet var januari en jobbig månad eftersom jag fick missfall efter över ett år av försök att bli gravid igen med IVF.

Februari

Hanna 38 år på Wagamama

Jag blev 38 år och inget jobb eller andra barn i sikte. Födelsedagen blev bra, men livssituationen var inte helt optimal.

Mars

Årets bästa nischade bokblogg

I mars blev jag en vinnare och äran att få stå utmärkelse årets bästa nischade bokblogg är enorm. Jag är så oerhört tacksam för alla som läser bloggen, alla som röstade på mig och alla som tror på mig och kommer med uppmuntrande ord. Utan er skulle jag inte blogga!

Jag var också med i Radio P4 Skaraborg i början av mars och pratade feministisk kanon.

Escobar & Caménisch & jag

Jag var med och pratade feminism i nystartade podden Escobar och Caménisch i början på april. Lyssna här!

Sarah Waters frågas ut av Helena Dahlgren

Jag var på författarsamtal med Sarah Waters i mycket trevlig miljö. Jag drack skumpa och såg fram emot att läsa Waters senaste bok Hyresgästerna (som jag såklart fick signerad).

Livsskick

Från och med slutet på april var jag med i Livsskicks bloggnätverk och nu kan ni läsa allt jag skriver om hälsa under kategorin Hälsa här på bloggen. För mig handlar det mest om ofrivillig barnlöshet, genus och föräldraskap samt hälsa i form av läsning och kultur.

Maj

Silvia Avallone och Viveka Holm

Jag var på internationell författarscen på kulturhuset och lyssnade på italienska Sivlia Avallone. Hon pratade om sin nya bok Marina Bellezza. Efteråt bokcirklade jag med Rödvinsbokcirkeln.

Andres Serrano

Jag var på möhippa på Fotografiska och såg provocerande bilder av Andres Serrano.

Den sista maj nådde feministbiblioteket 1000 recensioner!

Margaret Atwood i samtal med Hans Olav Brenner

Jag var återigen på internationell författarscen och lyssnade nu på en av mina stora favoriter – Margaret Atwood.

Fotbollsfeber

I juni började fotbolls-VM och jag körde ett fotbollstema på bloggen som jag kallade Fotbollsfeber. Jag varvade böcker om fotboll med berömda och glömda fotbollskvinnor.

Kvinnornas Landsort

Kultursommar på Landsort inleddes med vernissage av utställningen Kvinnornas Landsort på midsommardagen.

Juli

Toni och Connie av Fanny Wikstrand

Kultursommaren fortsätter vi att uppmärksamma på Landsort. Här är min favoritskulptur från årets konstrunda: Toni och Connie av Fanny Wikstrand. Det är en hyllning till alla homosexuella som förr i tiden inte fick visa sin kärlek öppet.

Jag och Den lilla sjöjungfrun

Var i Köpenhamn med familjen på minisemester och såg stadens mest kända och absolut fånigaste turistattraktion för första gången i livet.

Champagne i solnedgång

I juli fick jag ett nytt jobb, på Företagarna som projektledare. Över ett halvårs intensivt sökande var äntligen över!

Augusti

Jag började jobba igen! Sedan blev det inte så mycket tid över till andra aktiviteter.

September

Privat var det bästa att det äntligen blev plus på stickan igen! En lång väntan mot vecka sju och ultraljud gjorde tillvaron lite skakig.

Hur det är att vara kvinna och författare i UngernJag åkte till Bokmässan i slutet på september och det var till en början mycket roligt och inspirerande. Sedan blev jag sjuk och fick skippa bokfrukost med Cilla Naumann och hosta upp 1000 kr för att åka hem några timmar tidigare än beräknat. Men så kan det bli ibland. Jag fick i alla fall träffa både vänner och bokbloggarkollegor och minnet av Bokmässan 2015 är ändå gott.

Oktober

I Oktober kunde graviditeten bekräftas och jag berättade om det på jobbet. Känslan var mest att det kändes overkligt. Men så började jag må så urbota dåligt att jag inte orkade varken oroa mig eller tänka så mycket på annat mer än att överleva dagen och helst inte sjukskriva mig.

Svetlana Aleksijevitj

Jag gissade rätt om vem som skulle få nobelpriset i litteratur!

Panelen på Företagarnas höstmingel 2015

Jag ordnade ett politiskt mingel på jobbet som hade temat kvinnors företagande. Det gjorde succé och nådde ända in i riksdagens kammare under en frågestund. Mycket roligt att kunna kombinera jobbet med mitt feministiska engagemang.

December

Krans 1

Årets julkalender var en slags tematrio med tre boktips på ett givet ämne varje dag. Den gjorde som vanligt succé läsmässigt.

Jag utanför The open book i Richmond

En av årets höjdpunkter var bokresa till London med Breakfast Bookclub. Jag köpte massor av böcker, spanade in kitschigt julpynt och drack mycket te. Jag hade himla trevligt med alla vänner och nya bekanta som jag träffade. Jag vill SÅ gärna följa med till Amsterdam i april, men eftersom jag ska föda barn i maj så är det tyvärr ingen bra idé. Bokpaket från min hemliga bokvän

Jag avlutade året med att delta i Barnboksbloggens bokvänsprojekt. Jag fick ett fint paket av Den läsande kaninen och jag skickade iväg ett paket till BBC:s Ann-Sofie.

Gott nytt feministiskt kulturår alla kära läsare!