Mina afrikanska resor

Veckans utmaning på Kulturkollo är resor till Afrika. Jag är otroligt fascinerad av Afrika som är en enorm kontinent med otroligt många olika länder, kulturer och etniciteter.

Jag har varit i Afrika fyra gånger i fem olika länder; Marocko, Egypten, Senegal, Ghana och Sydafrika. Mitt bidrag till den här utmaningen blir att berätta några olika anekdoter från mina afrikanska resor.

Paarl Rock

Paarl Rock. November 2000.

Mitt första afrikanska resmål var Sydafrika. Där var jag på konferens 2000. Vi fick inte se så mycket utanför hotellet men jag minns väl alla uteliggare som låg utanför uteställena och att jag en gång gav en odrucken cola till ett barn. Den blev det slagsmål om. Då sa en svensk kompis: Man känner sig som en dollarturist på besök i verkligheten. Vi såg oss omkring en del, Robben Island, en tur upp för Taffelberget, en promenad på stan. Sedan en liten tur till Paarl och Stellenbosch. Men jag har inte sett Godahoppsudden, så det har jag kvar. Mina starkaste minnen är osäkerheten på kvällen samt en kväll vid en sjö i Paarl där vi fick syn på Södra korset på stjärnhimlen, ett stjärntecken som bara syns på södra halvklotet.

Valrally i Sekondi-Takoradi

Jag och Anne-Lie på valrally i Sekondi-Takoradi, södra Ghana. December 2000.

Efter Sydafrika bar det direkt av till Ghana (därav fyra resor, men fem länder). Där skulle vi valkampanja. Jag har i en tidigare utmaning av Kulturkollo skrivit om när vi blev arresterade. Vi blev också hembjuden till den blivande presidenten John Kufuor. Det var eventuellt där som jag drog på mig förkylning och feber. Ju rikare person, desto lägre temperatur hemma var ett riktmärke och det var ju så varmt i Ghana att vi ständigt var svettiga. Inte sunt att komma in halvblöta till 17 grader. En annan rolig anekdot från den resan var hemma hos en parlamentsledamot på vischan. Där hittade vi svenska dvd:er i bokhyllan. Familjen hade bott i Stockholm i flera år. I Rinkeby. Från Rinkeby till riksdagen, faste inte den svenska då.

Dakar

Utsikt från fönstret där jag sov i Goras hus i utkanten av Dakar. Jag väcktes såklart av böneutrop i ottan. Juni 2003.

2003 åkte jag till Afrika igen, den här gången till Senegal. Det var också en politisk resa, ett utbyte med senegalesiska liberala ungdomspolitiker. Resan var lite dåligt uppstyrd och jag hamnade utanför eftersom det visst var så att man behövde kunna franska för att få ut något (alla skulle prata engelska var utlovat och det kanske de gjorde, men mina resekompisar babblade på franska så jag fick aldrig veta). Vi bodde hemma hos en ”senegalosvensk” som tog hand om mig så jag fick ut annat av resan. Höjdpunkten var en fotbollsmatch mellan Senegal och Gambia, kval till Afrikanska mästerskapen. Sengal vann!

Jag i Giza

Här står jag vid pyramiderna i Giza och eftersom jag varit där vet jag hur centralt de faktiskt ligger. Det syns dock inte på den här bilden. November 2005.

Min livs andra charterresa gick till Egypten med min man (dåvarande pojkvän). Vi åkte till Sharm el Sheikh och snorklade. Det var min första erfarenhet av undervattensliv och jag hade inte trott att det skulle vara så fantastiskt. Senare snorkling i Thailand och Malaysia har inte kunnat gå upp mot fiskarna i Röda havet. Vi var såklart även en tur till Pyramiderna. Det måste man ju när man är i Egypten. Det känns bra att ha varit där med tanke på vad som händer nu, för jag skulle inte gärna semestra i Egypten idag.

Djemaa el Fna-torget i Marrakech

En glad pojke och en trött pappa på Djemaa el Fna-torget i Marrakech. På axlarna var enda tänkbara sätt att föra fram en treåring. November 2014.

Senaste resan till Afrika gick till Marocko, hösten 2014. Det var en semi-charterresa, dvs flygstol med Apollo och eget bokat hotell (de billiga resorna var slut). Mycket billig resa som gick på 6000 kr exklusive mat och nöjen på plats. Inte per person alltså, utan för oss alla tre. Det var inte komfort som på en Fritidsresor-anläggning, men heller inte katastrof. Vi åt gott på strandpromenaden i Agadir och vi gjorde en ganska våghalsig utflykt till Marrakech med övernattning och en vild treåring som ville springa fritt bland trafiken. Efter den utflykten kändes lugna Agadir som paradiset på jorden. Försäljarna där är faktiskt inte så påflugna som man kunnat förvänta sig.

Fem olika platser, fem olika upplevelser. Det är definitivt inte sista gången jag är i Afrika och det finns så otroligt mycket som jag inte sett och upplevt på denna stora kontinent.

8 kommentarer

Hoppa till kommentarformuläret

• Anna29 mars, 2016 kl. 10:02
    • Svara

Så kul att läsa om dina resor! Jag har varit i Egypten och snorklat också och visst är det vackert! Tyvärr åkte vi inte till pyramiderna pga diverse magstrul, hoppas komma dit någon gång.

1. Så kan det ju bli ibland. Resan till Pyramiderna från någon av semesterorterna är ju inte så kul. Jag skulle ha åkt till Godahoppsudden, men annat kom emellan. Det kan också kännas lite märkligt ibland. Varit så nära men ändå inte varit där.

1. De där pyramiderna hade man ju gärna sett. Hoppas det snart blir lite lugnare i den delen av världen (eller hela, gärna) så man kan våga sig på en resa dit.

1. Ja, det får vi verkligen hoppas! Jag vill gärna åka tillbaka när mina barn är äldre så de kan få se vad havet har att erbjuda också.

2. Vilka spännande och intressanta resor!

1. Det har det sannerligen varit!

3. Marocko verkar spännande. Jag läste just en bok om Marrakech. Tur att Senegal vann när ni var på fotboll.

1. Marrakech rekommenderas utan barn 😀 Och ja, det var ju tur att de vann. En rolig grej var att jag senare i Sverige under en politisk kampanj träffade på tre gambier som varit på samma match!