Lucka 9: Elin Wägners hem Lilla Björka i Småland

Krans 9Bakgrund

Elin Wägner var journalist och författare och hon bodde stora delar av sitt yrkesverksamma liv i Stockholm. Efter att ha vunnit De nios stora pris 1925, köpte hon en tomt i dåvarande Bergs kommun i Småland. Där byggde hon ett hus som fungerade som en fast punkt i tillvaron när hon själv reste runt i Sverige och värden och drev politisk verksamhet. Hon kom senare att bo i huset fram till sin död 1949. Under tiden hon bodde här var hon bland annat aktiv politiskt och satt som oberoende i kommunfullmäktige i Berg.

Resmålet

Idag är Lilla Björka ett museum som drivs av Stiftelsen Elin Wägners Lilla Björka. Under juli månad pågår där konstutställningar, men jag förstår inte av hemsidan om det är öppet för besökare året om eller bara på sommaren. Elin Wägner-sällskapet bildades 1990 för att hålla Wägners livsverk levande. De har deltagit i den insamling som ledde till att Lilla Björka idag är ett museum. De jobbar inte bara för att rusta upp Lilla Björka, utan också för att få en staty av författaren på Odenplan i Stockholm. Om du vill stödja Lilla Björka kan du göra det på bankgiro 5075-7624 och om du vill stödja en staty av Elin Wägner på Odenplan i Stockholm kan du göra det på bankgiro 645-0126.

Ta dig dit

Lilla Björka ligger norr om Växjö och här är en karta.

Lilla Björka och jag

Jag har aldrig varit där, men skulle gärna göra ett besök.

Lilla_Björka

Lilla Björka där Elin Wägner bodde i slutet av sitt liv.

Elin som staty

Såhär skulle statyn se ut. Siri Derkert har gjort originalet som ska förstoras är det tänkt. Det fattas fortfarande 100 000-150 000 kr för att statyn ska kunna bli verklighet så skänk pengar du också!

• Barbro Andersson9 december, 2012 kl. 01:45
    • Svara

Hej! Jag är en del av Elin Wägnersällskapets statygrupp och undrar var du fått siffran att det fattas en och en halv miljon till statyn? Det ska kanske stå 100-150 tusen?

1. Oj, så fel det kan bli! Har ändrat nu. Tack för att du såg och påpekade.