Lucka 7: Se hur kvinnor (och män) levde år 79 i Pompeji utanför Neapel

Krans 7Bakgrund

Den historia vi här mest om är maktampen, kejsarna och de stora politikerna. Det vill säga män. Det är sällan vi lär oss i skolan om hur så kallade vanligt folk hade det, och med vanligt folk menar jag så klart även kvinnor. Därför är utgrävningar såsom Pomeji i Italien så fantastiskt spännande. Där har en hel stad grävts ut och vi kan veta nästa precis hur människor levde där ett knappt sekel efter Kristi födelse. Pompeji var en stad söder om vulkanen Vesuvius och den drabbades av en jordbävning år 62. Efter det byggdes staden upp igen men finare hus och rik på konst, för att sedan år 79 begravas helt i lava.

Resmålet

Till det stora museiområdet som Pompeji idag är kan man antingen lösa enskild biljett eller så köper man en guidad tur. Det är lite olika hur mycket som är uppbyggt och vad som finns bevarat. Ibland är det bara stenhögar eller öppna ytor och ibland är det hus att gå in i. Med en guidad tur riskerar du inte att missa en viktig sevärdhet.

Ta dig dit

Pompeji ligger utanför Neapel och du åker dit med pendeltåg mot Sorrento. Pendeltåget kallas Circumvesuviana och du hittar stationen enkelt om du kommer till Neapel med tåg. Utgår du från Rom kan du ta dig med snabbtåg till Neapel. Resan från Rom till Neapel tar en timma med snabbaste tåg och pendeltåget till Sorrento tar en timma. Pompeji ligger väl ungefär mitt emellan Neapel och Sorrento.

Pompeji och jag

Jag ville besöka Pompeji när jag tågluffade 1995, men det var då för långt bort. I oktober 2010 åkte jag och hela svärfamiljen till Sorrento och därifrån tog vi en utflykt till Pompeji. I femton år hade jag sett fram emot det besöket och jag blev inte besviken.

Jag inne i ett av rummen i bordellen i Pompeji

Här sitter jag i ett rum i bordellen, museiområdets kanske mest populära sevärdhet.

Väggmålning på bordell i Pompeji

Erotisk väggmålning i bordellen. Det är dock en myt att det gick att peka på väggmålningarna för att beställa vilka tjänster man önskade.

Övergångsställe i Pompeji

Övergångsställe. Pga att det var så mycket skit på vägarna behövde övergångsställena fylla en annan funktion.

Flyende människa i Pompeji

Flyende människa. Ger en känsla av vilket fruktansvärt öde många gick till mötes.