Lucka 6: Kvinnorummet på Sveriges Riksdag

Krans 6

Bakgrund

Igår skrev jag om ett museum för kvinnliga konstnärer i USA och hyllade det initiativet. Idag är jag betydligt mer kluven när jag presenterar dagens feministiska resmål. På Sveriges Riksdag, min arbetsplats, finns mycket konst, både ny och gammal. Av naturliga skäl är det många manliga konstnärer bland den äldre och betydligt fler män än kvinnor finns porträtterade. Detta hör till historiens anda. När det kommer till den nyare konsten är det mer svårförklarat. För att väga upp den snedvridna respresentationen finns det en kvinnorum på riksdagen.

Det är olika utställningar där och första året jag jobbade på riksdagen och gick en guidekurs så fanns det bland annat en stor tavla föreställande ett läppstift och olika smink-varumärken, målad av en man, på ena väggen och bland annat två foton av riksdagsledamöternas barn på en annan vägg. Det kändes så fel. När jag igår gick upp för att fota konsten i rummet var det lite annorlunda. Nu kändes det faktiskt som att man gjort något bra av det. Se bild och bildtext längst ned och tyck till!

Resmålet

Sveriges Riksdag är ett populärt resmål och många kommer dit och går en guidad tur. Jag har själv gått en guidekurs och kan berätta lite om byggnaden och den politiska historien.

Ta dig dit

Sveriges Riksdag ligger på Helgeandsholmen mellan Norrmalm och Gamla Stan (men formellt sett i Gamla Stan) i Stockholm. Mejla mig för en privattur: hanna@feministbiblioteket.se.

Sveriges Riksdag och jag

Jag har jobbat för Folkpartiet sedan 2004 och varit placerad på riksdagen sedan 2006. Jag är lite kluvet inställd till miljön. Det är naturligtvis fantastiskt att sitta ”mitt i smeten” och springa på både kända och okända politiker varje dag. Samtidigt är det en gammal byggnad och på vintern blir det jättekallt och på sommaren jättevarmt. Det känns dock mest som ett i-landsproblem. Jag älskar egentligen min arbetsplats.

Kvinnorummet - ett collage

Enligt faktabladet som finns att få i Kvinnorummet: 2012 bestämdes det att Kvinnorummet skulle förnyas. Ett nytt tema ska presenteras varje 8:e mars. Nu är temat Kvinnliga pionjärer och förebilder i politiken. Kerstin Hesselgren, första kvinnliga riksdagsledamoten, Karin Söder, första kvinnliga partiledaren och Ingegerd Troedsson, första kvinnliga talmannen pryder en vägg. Lena Cronqvists söta flickor i brons är ett stående inslag. Siri Derkerts fina porträtt av Fogelstakvinnorna finns där samt karikatyrer av politiker (visserligen tecknade av män, Poul Ströyer och Riber Hansson) och mellan Cronqvists flicka och Derkerts tavla ser ni en karikatyr av Folkpartiets Marit Paulsen.

Jag i spegeln

Det finns även en spegel för att vi ska kunna se Sveriges första kvinnliga statsminister. Och det är jag, uppenbarligen!

• Emma H6 december, 2012 kl. 05:14
    • Svara

Jag vill ha privattur! Och dessutom var det alldeles för längesedan vi sågs.

1. Ja! Vi slår två flugor i en smäll och fikar på riksdagen! Om det inte funkar så ses vi någon annanstans för det är som du säger för längesedan vi sågs.