Lucka 14: Virgina Woolfs Monk’s House utanför Brighton, England

Krans 14Bakgrund

Virginia Woolf är kanske en av väldens mest kända tidiga feminister. Hennes bok Ett eget rum, om att kvinnor som vill skriva behöver ett eget rum, är en fantastisk skrift som håller än idag. Virginia var gift med Leonard Woolf och tillsammans utgjorde de och deras hem Monk’s house basen för Bloomsburygruppen. Det var en samling kulturpersonligheter som motsatte sig det viktorianska och var drivande inom den brittiska modernismen. De hade även en liberal syn på sex, även över könsgränserna. Efter Virginias självmord 1941 bodde Leonard kvar fram till sin död 1969.

Resmålet

Virgina och Leonard Woolfs hus är idag ett museum. Stället drivs av National Trust, en organisation som verkar i England, Nordirland och Wales för att bevara och skydda kuster, landsbygd och byggnader. På deras hemsida kan du läsa mer om öppettider och vad det finns att se.

Ta dig dit

Huset till på landsbygden utanför Brighton. Du kan se en karta här.

Monk’s House och jag

Jag fick tips om detta resmål på Facebook av en av mina trognaste läsare. Jag skulle gärna åka dit!

Monk's House

Framsidan av Monk’s House.