Lucka 10: Herta Müller-utställningen på Nobelmuseet i Stockholm

Krans 10Bakgrund

Om du inte är bjuden på Nobelfesten i år så rekommenderar jag ett besök på Nobelmuseet i Stockholm. Det är inte många kvinnor som fått nobelpriset och i år är det inte en enda. Nobelpriset i litteratur är så klart det som ligger mig varmast om hjärtat och vi får gå så långt tillbaka som till 2009 då vi senast hade en kvinnlig litteraturpristagare. Det var tysk-rumänskan Herta Müller som fick det då. Just nu pågår en utställning om henne på Nobelmuseet och jag tycker att du ska passa på att gå dit. Hon är kanske inte en feminist, men på Nobeldagen bör resan gå till ett Nobelprisanknutet resmål. Herta Müller-utställningen får därför duga.

Resmålet

På Nobelmuseet får du veta mer om nobelpristagarna från 1901 och framåt och även om Alfred Nobels liv.

Ta dig dit

Nobelmuseet ligger mitt på Stortorget i Gamla Stan i Stockholm.

Nobelmuseet och jag

Jag har pinsamt nog inte varit där, men jag ska definitivt se utställningen om Herta Müller!

Nobelmuseet

Nobelmuseet på Stortorget i Gamla Stan, Stockholm.

1 ping

1. Välkommen! Utställningen visas till 27 januari. mvh Aron, Nobelmuseet

1. Tack! Jag ska göra allt jag kan för att komma dit!

1. […] tankar, Sociala medier, Ringborgs blogg – Alliansen har blivit M med stödpartier, Feministbiblioteket – Nobeldagen, Ebbas blogg, Bokmoster, Kildén & Åsman, Hax – Rapporter från Brysse – EUs […]