Lucka 1: Selma Lagerlöfs hem Mårbacka i Värmland

Lucka 1Bakgrund

Selma Lagerlöf var en mycket framgångsrik svensk författare och få är dem som inte känner till henne. Vad kanske inte så många vet var att hon var liberal och kämpade för kvinnans rösträtt. Selma Lagerlöf växte upp på gården Mårbacka i Värmland. Gården var tvungen att säljas när familjen fick dåligt med pengar Men Lagerlöf kunde köpa tillbaka sitt älskade barndomshem med pengarna hon fick för nobelpriset.

Resmålet

Selma Lagerlöfs hem Mårbacka är idag ett museum. Du kan välja att se hennes hem på en guidad visning, se omgivningarna eller handla böcker i souvenirshoppen. På Mårbackas hemsida finns utförliga beskrivningar av alla aktiviteter som finns. Vad sägs om nattvandring med spökhistorier eller en tur i hemmet med en dramatisering av en dialog mellan Selma och hushållerskan Elsa?

Ta dig dit

Mårbacka ligger i Sunne kommun i Värmland. Ta väg 802 och åk söderut från Sunne tätort.

Mårbacka och jag

Jag har aldrig besökt Mårbacka, men skulle gärna göra det.

Mårbacka

1 ping

Hoppa till kommentarformuläret

1. Det här kan mycket möjligt bli min favoritbloggkalender i år! Skulle gärna åka till Mårbacka.

1. Kul! Jag hoppas kunna leva upp till dina förväntningar 🙂 Mårbacka står på min önskelista faktiskt.

2. Helt underbar idé för en kalender! Jag länkar och kommer hit till nästa lucka!

1. Kul! Du är så välkommen!

3. Kul att du hittade till in julkalender. Som jag just skrev där i kommentarsfältet så har jag kollat in din redan.
    Här kan du läsa och se bilder från Nobelfesten när jag agerade Selma. 🙂

4. http://bibblabloggen.blogspot.se/2011/12/selma-lagerlof-pa-nobelfesten-i-edsbyn.html

Glömde länken 🙂
    /Feelgoodbibliotekarien.se

1. Vad fint! Och rolig idé!

5. Fina Selma! Har inte heller varit på Mårbacka, skulle gärna göra ett besök.

6. Jkag har varit på Mårbacka vid flera tillfällen, och kan verkligen rekomendera ett besök där. I första hand eftersom Lagerlöf bodde där och flera av hennes böcker har anknytning till området, men även för att beskåda husets och omgivningens skönhet. Den som besöker Mårbacka om sommaren rekomenderas även att besöka Sunne vattenland, Rottneros park och tätorten Sunne. Jag är själv full av beundran för Lagerlöfs författarskap och politiska gärning, vilket starkt bidragit till att ett av mina barn fått namnet Selma.

1. Jag vill verkligen åka dit! Min son skulle faktiskt heta Selma om han blivit en flicka. Vi får se om han någon gång får en lillasyster som kan bära det namnet 🙂

1. Om min Selma varit en pojk hade hon hetat Gustav efter Fröding. Nu blir det inte fler barn här, men Selmas storebror heter Nils efter Ferlin. Deras syster heter Sofia, men det namnvalet har ingen litterär bakgrund.

2. Vår son heter Hugo och det är ett fint namn, Hade varit kul att ha döpt honom efter någon författare 🙂 Men han heter Nils i andranamn, det är dock ett släktnamn på min mans sida och så heter min bror det.

1. […] Feministbiblioteket som tipsar om feministiska resmål […]