Lite struktur på kommande läsning

Biblioteksböcker

Biblioteksböcker som ska tillbaka. Det finns andra som jag borde läsa innan jag lämnar tillbaka dem.

Nu har jag kommit igenom den värsta delen av coronaisoleringen och den har blivit vardag.  Jag hoppas verkligen att jag snart måste vänja mig av vid den vardagen, som som det ser ut nu för mig så går dagarna och har sin stilla lunk av jobb hemma och promenader till och från skola och förskola. Jag har läst Hanne-Vibeke Holsts tegelsten Som pesten och lyssnat på Muminböcker och deckare. Nu känner jag att jag behöver återgå till mina läsplaner som de en gång var innan allt detta började.

De böcker jag har på gång just nu är Den besvärliga Elin Wägner av Ulrika Knutson, som är ett recensionsex från Historiska media. Jag läser förmodligen ut den boken i veckan och då kommer en recension. Jag lyssnar också på Unothodox av Deborah Feldman och eftersom barnen är friska och det blir promenader till och från förskolan varje dag (dit är det långt till skillnad från skolan) och därmed mycket lyssningstid.

Jag har mitt tema Sydafrika som lite har kommit av sig. Hemma ligger travar av biblioteksböcker som aldrig lämnas tillbaka eftersom biblioteket här har stängt. Jag tänkte att jag skulle börja lite mjukt och ta mig an deckaren Flickor som skimrar av Lauren Beukes.

I dag skulle vi haft bokcirkel om Olga Tokarczuks Löparna, men jag vet inte den enda som missat det och glömt att läsa boken. Så vi skjuter på det. Boken ska ju dock läsas och det får bli snart, tycker jag. Jag är oerhört sugen på den!

Även jorden runt-utmaningen har avstannat lite. Men eftersom jag prickade av så många länder i februari så har det inte varit någon panik. En bok borde jag klämma i april, även om tiden är knapp. Jag är ärligt talat inte så sugen på någon just nu. Därför funderar jag på att beställa boken Daughters of the Diaspora: Afra-Hispanic Writers. Den är dyr, men har många intressanta kvinnliga författare från den svarta spansktalande världen. På köpet får jag noveller av María Nsué Angüe från Ekvatorialguinea. Varför inte, det är ju inte som att jag har så mycket annat att lägga pengarna på nu.L

Vad läser du såhär i cornatider?