Läslov på rum för barn

Det är läslov nu, eller snarare är det snart slut. Jag har inte barn som har lov än så vårt liv har rullat på som vanligt. Men jag har båda barnen hemma på fredagar så i fredags passade vi på att besöka Rum för barn på Kulturhuset.

Rum för barn

Det finns ett stort skepp på biblioteket som Hugo älskar att leka i. Vi vuxna får (eller kanske bör) inte gå in, men det lär finnas skatter därinne.

Hugo på Rum för barn

Det är både smakfullt inrett och roligt att leka I. Böcker finns exponerade överallt och lite större barn har fullt med bänkar att sitta ner och läsa på.

Rum för barn jag och Selma

Selma var ju också med, så jag fick inte möjlighet att springa och leta efter bra och genusmedvetna barnböcker utan satt mest still.

Rum för barn

Annars fanns det ju en helt del att botanisera bland.

Rum för barn - målarstudio

Hugo ville testa på allt så vi gick till målarstudion och målade på väggarna (och kläderna). Sedan blev han lite missnöjd över att det bara var en färg och återgick till det stora piratskeppet.

Det var vårt bidrag till läslovet, förutom det vi läser hemma. Jag är så glad att jag bor i Stockholm som har ett så rikt kulturutbud. Inte för att jag tror att man inte kan göra lika mycket kul saker på andra ställen i landet, men jag uppskattar själv verkligen utbudet här. Jag som aldrig trodde att jag skulle bosätta mig i den kungliga huvudstaden, än mindre uppfostra barn här. Men livet blir inte alltid som man tänkt sig.