Kulturkollo läser: Oryx och Crake

Oryx och CrakeDå har vi bokcirklat färdig om Margaret Atwoods Oryx och Crake. Min recension av boken kan ni läsa här.

Vi pratade mycket om temat och hur verklighetstroget det var. Vi var rörande överens om att det var skrämmande nog möjligt att något liknande skulle kunna ske. Vi drog alla lite olika paralleller, men var överens om att etiska riktlinjer och lagar är ett måste kring frågor om att avla fram immunitet mot sjukdomar och annat.

Vi diskuterade också Jimmy/Snöman och var där ganska överens om att han är en ganska osympatisk figur, men att det lyfter handlingen och känslan när vi som läsare måste tycka synd om honom som är ensam människa kvar på jorden. Några av oss gissade att han är i trettioårsåldern, medan andra menar att han är mycket äldre.

Ett annat tema vi diskuterade var Jimmys förhållande med Oryx och hans vilja att veta allt om henne. Han förväntar sig att hon ska berätta allt om sin hemska barndom och att han ska få ta hand om henne, men hon reagerar helt motsatt och vill inte alls prata om det och vägrar att säga att hon har lidit. Lite klassiskt privilegierat manligt översitteri, var vi ganska överens om att det var.

Tack till Helena på Fiktiviteter och Kulturkollo som hållit förtjänstfullt i cirkeln!

Och en annan kul sak. I samband med bokcirkeln lottade Kulturkollo ut tre ex av del tre i trilogin, Maddaddam. Jag var inte säker på att jag ville läsa hela serie, men del två (Syndaflodens år) står i bokhyllan. Jag gjorde så att jag skrev upp mig på en lott till Maddaddam och lovade att jag skulle läsa alla tre om jag vann. Och jag vann. Så nu är det bara att börja läsa 🙂

Hoppa till kommentarformuläret

1. Tack själv för att du varit med och gjort cirkeln så rolig och givande. Det finns så väldigt många trådar att dra i i Oryx & Crake vilket gör den till en perfekt bokcirkelbok. Det känns fint att ha bidragit till att du kommer läsa hela trilogin, boken lägger jag på lådan imorgon 🙂

1. Ja, det var verkligen en bra cirkelbok! Och det var så kul att det var en bok som jag tänkt läsa länge, men som jag hoppat över av bekvämlighetsskäl. Syndaflodens år är ju ett urgammalt recex som jag borde läst då, men inte gjorde pga inte ville läsa Oryx och Crake så Norstedts blir väl också glada nu, haha.

2. Jag instämmer i att det är en mycket bra bokcirkelbok… Det finns många trådar att dra i. Jag finns med i gruppen, tyvärr har jag inte hunnit läsa ut boken än, men kommer att göra det… 😉

1. Det låter som en bra plan 😉

3. Jag tyckte nog att andra delen var mer intressant än Oryx & Crake, så det ska bli intressant att läsa om dina intryck.

1. Ok, det var ju bra att höra. Får se om jag hinner med hela serien i sommar. Återkommer som sagt.