Kulturkollo: Ett fantastiskt fiktivt bröllop!

Hanna och Andreas bröllopskort

Mitt eget bröllop. Min och Andreas favoritbild för att vi ser så glada ut. 9 augusti 2008.

Kulturkollo har temavecka om bröllop och det är ett av mina favoritämnen, eller i alla fall var det det. På den tiden då det begav sig för min del med förberedelser, 2007-2008, var jag i full sjå att debattera brudöverlämning och allt kring denna unkna sed som kommit till Sverige via Hollywood. Efter att Victoria valde – och tilläts – att vigas efter att pappa kungen lämnat över henne gav jag upp. Jag insåg att slaget var förlorat. Jag har dock inte ändrat åsikt i sakfrågan.

Kulturkollo ställer två frågor om fiktiva bröllop och det är klart att jag ska svara. Om inte annat med tanke på lördagens prinsbröllop.

Vilket är ditt fiktiva favoritbröllop?

Jag är ledsen, men jag har inte läst om något tillräckligt bra för att det ska slå ett filmbröllop. Det absolut bästa bröllopet som skildras på vita duken är balkanbröllopet i Svart katt vit katt av Emir Kusturica. Har du inte sett filmen så gör det. Det är en order! Om du ändå inte tänker göra det så se i alla fall videon till paradlåten Pitbull terrier från filmen.

Vilka två fiktiva karaktärer är inte men borde vara gifta med varandra?

Helt klart Ross och Rachel i Vänner. Fånigt att välja det, jag vet, men jag är en sucker för Vänner. Jag fick vänta ända till sista avsnittet för att de skulle få varandra igen, när det borde fått varandra mycket tidigare. Men det klart, de gifte sig ju i ett avsnitt och Ross ljög om att ha annullerat äktenskapet, men det räkans ju inte riktigt.

2 kommentarer

1. Vad fina ni var på ert bröllop! Ross och Rachel ja… hur länge hade man inte väntat på det bröllopet! Svart katt vit katt har jag inte sett men förstått att jag borde. Nu fick jag en anledning till!

1. Tack! Det värsta var ju att det blev ett bröllop vid fel tidpunkt 🙂 Jag rekommenderar varmt Svart katt vit katt i alla fall om man har lite sjuk humor!