Köp byggstenar för att Fogelsta ska bevaras!

Fogelsta

Fogelsta, eller Lilla Ulfåsa var huset där den Kvinnliga Medborgarskolan låg. Godset Fogelsta var en gång i tiden Elisabeth Tamms ställe. Tillsammans med sina liberala vänner Ada Nilsson, Honorine Hermelin, Elin Wägner och Kerstin Hesselgren drev hon skolan. Flera  av Sveriges politiker, författare och konstnärer har fostrats där.

Huset har stort kulturhistoriskt värde och det är nu till salu. Insamlingsstiftelsen Fogelsta eller Fogelstadsuppropet vill köpa huset och rusta upp det. Pengarna finns inte och nu erbjuder de alla att bidra till köpet.

Huset är ute för 7 miljoner och stiftelsen säljer byggstenar för 200 kronor styck. Feministisk crowfounding alltså! Jag har köpt två byggstenar. Köp du också, klicka på den här länken. Om du vill bidra med en mindre summa kan du swisha valfritt belopp till 123 20 47 231 och skriva ”Hus” i meddelandet. Då bidrar du till köp av huset. Om du köper byggstenar kan du också välja att stödja renoveringen också.

Vill du bidra till att Fogelsta kanske återigen blir en skola? Eller i alla fall ett kulturcentrum i Fogelstagruppens anda? Här är några saker du kan göra (från Fogelstastiftelsens webbplats):

Fogelstadgruppen, fr v Elisabeth Tamm, Ada Nilsson, Kerstin Hesselgren, Honorine Hermelin och Elin Wägner.

• Katarina3 maj, 2019 kl. 08:11
    • Svara

Tack för tipset! Jag köpte en byggsten.

1. Bra!