Klassikerutmaning? Nej nu får det väl ändå räcka!

KlassikerutmaningJag kan ju inte utmana mig hur mycket som helst och jag har varit i en lässvacka ett tag. Inte så att jag läser mindre, jag gör det bara utan glädje. Men den börjar återkomma nu och efter lite ungdomsmaraton med Låt vargarna komma och Francesca som höjdpunkter känner jag att jag faktiskt älskar att läsa De tre Mariornas bok – Ny portugisiska brev – en feministisk klassiker i Portugal från 1971. EU-läsningen och Fokus: värden är de utmaningar jag gett mig själv och som jag älskar och som jag verkligen vill fokusera på.

Så en klassikerutmaning hos Lyran? Nej vet ni vad, nu får det räcka! Men hur kommer det sig att Feministbiblioteket finns med på deltagarlistan? Det är mycket skumt. Kan vara frågan om en bugg eller en komplott av något slag. Men innan jag har grävt vidare i hur detta gick till (jag kanske bara var full?) så får jag väl vara med dårå.

Min ambition är inte så hög. Jag vill bara läsa någon nobelpristagare, något från min egen utmaning Klassikerfemman (som jag nog inte kommer att klara som det ser ut nu, har ingen lust) och Harper Lees Dödssynden. Vi får se hur mycket det blir, men ibland går ju utmaningar överstyr för mig och jag är inne på bibblan och tvingar bibliotekarier leta efter dammiga böcker i deras arkiv.

1. Ha ha! Du ska ju vara med och läsa Dödssynden. Skönt att mina suggestiva krafter fungerar även över nätet …

1. Det gör det absolut 🙂 Kerstin Ekman och Kerstin Thorvall står också på att-läsa-listan. Räknas Combüchens Spill? Den har jag tänkt läsa länge. Jag är nog med mer an vad jag tror nu.