Jag vill ha tips på bokpyssel!

Bokligt julpyssel

Bokligt julpyssel i orm av änglar som jag förmodligen inte kommer att ge mig på.

Jag har köpt nya bokhyllor och fyllt upp på både längden och tvären, men trots enormt mycket mer plats så behöver vi göra oss av med böcker. Jag tänkte på det här med bokpyssel och den stundande julen. Nu vill jag verkligen understryka att böcker är en inredningsdetalj i sig. De är vackra för att de är böcker och inte för att de har fina omslag eller passar ihop med ljusstaken.

Att jag gillar böcker för sin egen skull betyder inte att jag inte gillar boktillbehör. Min vän och bokfluencerkollega Camilla gör vackra bokliga smycken med utdrag ur böcker och så duktig är inte jag, men tänkte att jag kanske skulle våga mig på julpyssel i form av julgranskulor eller annat. Jag är dock helt värdelös på pyssel så jag behöver riktigt basic instruktioner. Eller nej, nu ska jag inte förminska mig själv, men låt mig säga som så att sådana där memes med ”expectations” vs ”reality” brukar jag skratta mycket igenkännande åt.

Har du några tips? Vilka enkla grejer finns det för en icke fingerfärdig person som mig?

• Sara Pepparkaka23 oktober, 2020 kl. 03:24
    • Svara

Länk till en superenkel julstjärna. Om länken inte funkar så sök på ”julpyssel-stor stjärna”. Denna stjärna ser komplicerad ut (tycker jag) men är jättelätt och funkar att göra av allt från boksidor till kasserade blanketter.

• Hanna23 oktober, 2020 kl. 04:20
      • Svara

Åh tack! Den ska jag genast kolla upp!

• Katarina Hjärpe2 november, 2020 kl. 01:20
    • Svara

Om du har en symaskin och pepparkaksformar är det ganska lätt att göra girlanger av gamla böcker. Det går till så här:
    Använd pepparkaksformarna för att rita av och sedan klippa ut hjärtan eller stjärnor ur böcker. Det behövs ett rejält antal, minst 20-30 stycken.
    Nåla ihop hjärtan två och två, eller stjärnor tre och tre.
    Sy en söm igenom och fortsätt sen med nästa bunt och nästa och nästa…
    Öppna upp!
    I det här inlägget kan du se hur det ser ut när det blir färdigt: https://ortabib.blogspot.com/2020/04/varldsbokdagen.html
    Jag lade girlangerna ner, men det går förstås lika bra att hänga upp dem.