It’s my blogg and I cry if I want to

Jag läste ett inlägg på Underbara Claras blogg häromdagen om förminskande av kvinnor på deras bloggar. Jag kan inte annat än att känna igen mig lite. Nu är Feministbiblioteket inte en lika stor och populär blogg som Underbara Clara, men när man provocerar så får man en hel del kommentarer, så även jag.

Jag får dock aldrig kommentarer som påpekar att folk bara håller med mig, men däremot blir många oliktyckare provocerade av att jag inte alltid vill debattera med dem. Självklart är det märkligt om man har en blogg, länkar till Genusnytt och skriver att Pär Ström har fel och sedan vägrar att bemöta kommentarerna. Vem som helst kan se att det inte sker inte på denna blogg. Men även om jag vill skapa debatt och bemöter de flesta kommentarer som kommer in, existerar inte Feministbiblioteket för att antifeminister ska kunna håna och förlöjliga mig och feminismen. Om du tex först skriver en kommentar ”Åh, vad du är rolig och ironisk” på ett helt seriöst inlägg och sedan kommer med konstruktiv kritik, kan du inte förvänta dig att bli bemött med samma respekt som den som skippar hånet. Att sedan inte orka bemöta samma tugg om och om igen är inte censur, det är en fråga om tid. Jag är en person och jag jobbar ensam med den här bloggen. Sedan är det faktiskt väldigt trevligt att få kommentarer som hejar på och skriver att de gillar det man gör. Det tycker jag och det tycker självklart Underbara Clara också, så om du skulle få för sig att på någon blogg håna dem som skriver uppskattande i kommentarsfältet – gör det inte.

Jag har kommit fram till några principer angående kommentarer på Feministbiblioteket och de skriver jag i ett spearat inlägg så att det lätt ska gå att länka till.