Internationella kvinnodagen: Kvinnor som inspirerat mig

Bloggstafett

Det här inlägget är en del av Kulturkollos bloggstafett.

Uppdraget är att skriva om kvinnor som inspirerat oss och som den feministiska bloggbloggerska jag är tänkte jag skriva om litterära kvinnor. Jag väljer två författare och en litterär karaktär.

Marilyn French

Hon var en av de första författarna jag läste när idén om Feministbiblioteket var i sin linda någon gång 2004. Jag hittade Kvinnorummet och Sin mors dotter på Myrorna i Hjorthagen och efter det älskade jag henne. Eftersom French var en av de första riktigt stora feministerna jag läste har hon en särskild plats i mitt hjärta.

Sofi Oksanen

Vi är födda samma år, båda i Norden. Hon är en av världens bästa samtida författare. Jag blir lycklig över att läsa det hon skriver och kan knappt bärga mig till hon kommer ut med en ny bok. Samtidigt är det också bra att hon verkligen genomarbetar sina verk så att resultatet blir så bra som det blir. Oksanen är en av anledningarna till min ofantliga kärlek till litteratur.

Virginia ”Rusty” Dickinson

När jag var 11-12 år läste jag Michelle Magorians Hemlängtan för första gången. Jag minns då hur hemskt illa jag tyckte om det konservativa England och hur synd jag tyckte om Rusty som var van vid ett betydligt liberalare USA. Då föddes nog min avsky mot konservativa idéer. Karaktären Rusty en ung tjej som aldrig viker sig, utan väljer egna vägar. Hon var en mycket stark förebild för mig som ung.

Hoppa till kommentarformuläret

1. Jag har läst en bok vardera av Marilyn French och Sofi Oksanen. Oksanen vill jag definitivt läsa mer av, men jag fastnade inte riktigt för French. Jag ska nog ändå ge Kvinnorummet och Sin mors dotter en chans 🙂

Hemlängtan måste jag nog också läsa. Den bok jag har läst av Magorian (Godnatt Mr Tom) är ju fantastisk.

1. Vilken bok har du läst av French? Sin mors dotter tyckte jag var bäst, men den är också en riktig tegelsten (dock lättläst!). Oksanens Stalins kossor tyckte jag riktigt mycket om förutom Utrensning, ja alla hennes böcker men särskilt den.

2. Tack för bra tips! 🙂

1. Nöjet var helt på min sida 🙂

3. Marylin Frenchs böcker gjorde stort intryck på mig när jag läst dem. Oksanen läste jag för första gången bara för ett par år sedan, och jag tror jag hade ett annat perspektiv då.

1. Tidpunkten när man läser en bok är oerhört viktig!

4. Det är en så bra dag att surfa runt på. Det kommer massor av boktips både här och där.

1. Jag hoppas att jag kunde bidra med något bra tips 🙂

• Anna8 mars, 2015 kl. 03:35
    • Svara

Fina tips! Vi har kärleken till Oksanen gemensamt, jag längtar också efter nästa bok!

1. Det enda negativa är att det går att ha FÖR höga förväntningar 🙂

5. Oksanen är viktig, hon gör verkligen bra research.

1. Det gör hon sannerligen! Inga förhastade verk där inte.

6. Tack för fina boktips! 🙂

1. Varsågod!

7. Sofi Oksanen tillhör också mina idoler.

1. Hon är nog mångas idol 🙂

8. Åh, Rusty! Gillade också den boken!

Har flera Oksanen-böcker kvar att läsa, så jag har tur 🙂

1. Jag är allt lite avis på det 🙂

9. Intressanta tips. Tackar!

1. Varsågod!